فوری – تاریخ برگزاری دربی اعلام شد پایگاه خبری سیاسی نیوز به گزارش سیاسی نیوز، بعد از اینکه تاریخ مسابقه استقلال و پرسپولیس در هفته پنجم لیگ برتر، چند بار تغییر کرد، این بحث مطرح شد که شاید این مسابقه به این زودی‌ها برگزار نشود و حتی سهیل مهدی در یکی از مصاحبه‌هایش از احتمال […]

فوری – تاریخ برگزاری دربی اعلام شد پایگاه خبری سیاسی نیوز

به گزارش سیاسی نیوز، بعد از اینکه تاریخ مسابقه استقلال و پرسپولیس در هفته پنجم لیگ برتر، چند بار تغییر کرد، این بحث مطرح شد که شاید این مسابقه به این زودی‌ها برگزار نشود و حتی سهیل مهدی در یکی از مصاحبه‌هایش از احتمال برگزاری این مسابقه بعد از جام ملتهای مسابقه خبر داد. البته که بعدها او اعلام کرد سازمان لیگ در تلاش است این مسابقه زودتر انجام شود.

حالا مشخص شده که این مسابقه در همین فصل پاییز برگزار خواهد شد. سازمان لیگ دقایقی پیش تاریخ مسابقات معوقه را اعلام کرد که بر این اساس، استقلال و پرسپولیس، پنجشنبه ۲۳ آذر به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

شهرآورد تهران

شهرآورد تهران که با نام‌های دربی تهران، شهرآورد سرخابی و شهرآورد پایتخت نیز شناخته می‌شود، به شهرآورد میان دو تیم استقلال و پرسپولیس گفته می‌شود.

این دیدار، مهم‌ترین بازی باشگاهی فوتبال ایران و یکی از بزرگ‌ترین شهرآوردهای جهان است که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. درگیری و دستگیری بازیکنان و هواداران، شورش و اغتشاش هواداران، ترک زمین و اتهام تبانی از اتفاقاتی هستند که در پیشینه این شهرآورد ثبت شده‌اند. این بازی در شماره تیر ۱۳۸۷ وردساکر به عنوان مهم‌ترین شهرآورد در آسیا و بیست و دومین شهرآورد بزرگ در جهان اعلام شد.

همین نشریه در شماره دسامبر ۲۰۱۵ خود، این شهرآورد را در میان ۵۰ رقابت برتر فوتبال دنیا شناسانده و آن را با هماوردی‌های شناخته‌شده ملی و باشگاهی فوتبال دنیا در یک گروه جای داده‌است. نخستین رویارویی دو تیم یک بازی دوستانه بود که در فروردین ۱۳۴۷ انجام شد و با نتیجه ۰–۰ به پایان رسید. آخرین رویارویی این دو تیم در فینال جام حذفی ۱۴۰۲ بود که این بازی با نتیجه ۲–۱ به نفع پرسپولیس به پایان رسید.

پیشینه

پیشینه شهرآورد تهران به رقابت دو باشگاه شاهین تهران و تاج تهران بازمی‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد، شاهین سفیدپوش و تاج آبی‌پوش بود. این بازی به دلیل خاستگاه‌های سیاسی و اجتماعی متفاوت دو تیم از ابعاد غیر ورزشی نیز حساس و مهم بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابجایی دسته‌جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج – پرسپولیس و پس از انقلاب استقلال – پرسپولیس جایگزین آن شد.

  • نویسنده : علی صادقی پری