روزعصای سفید فرصتی است برای پاسداشت شأن و کرامت افراد دارای آسیب های بینایی و توجه به دستا وردها و نیازهای افراد نابینا

روشن‌ ضمیرانی که علیرغم وجود محدودیت‌ها با توکل، صبر، استقامت و نجواهایی درونی با خالق هستی، ثابت کرده‌اند نیل به موفقیت با اراده و همت مبتنی بر امیدواری میسر خواهد شد.

روزعصای سفید نباید مختص به یک روز و هفته باشد؛ توجه به نیاز‌ها ی این قشر که توانمندی‌های خارق العاده‌ای هم دارند لزومی است که نباید از آن غافل شویم ؛ همین مهم مدیریت شهری را بر این داشته تا سعی مضاعف بر بهره گیری از این توانایی و خلاقیت‌ها داشته باشیم.

آگاهی بخشی و ارتقای مهارت های فردی لازمه ای مورد توجه در این تلاش و برنامه ریزی است چرا که بالا رفتن مهارت‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان نه تنها به طور ملموس بر کیفیت، پویایی و شکوفایی زندگی فردی تاثیر می‌گذارد؛ زمینه مناسبی برای نقش آفرینی بیشتر این افراد در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم می سازد.

از این رو و علیرغم تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته و در راستای تحول برای خدمت‌رسانی فرهنگی و آموزشی و بهبود زیرساخت‌های عمرانی، مناسب‌سازی معابر ، ساختمان‌های اداری ، آموزشی به تکنولوژی‌های مورد نیاز نابینایان و کم‌بینایان، آنچه نبایستی فراموش شود، توجه به سلامت روانی و آموزش های مهارتی به عنوان بهترین راه برای توانمند سازی افراد معلول در جامعه است.

آنچه مسلم است: ایجاد زمینه و بستر مناسب برای زندگی مطلوب افراد نابینا و کم بینا و رفع موانع و محدودیت های موجود در مسیر رشد و توانمند سازی این قشر از مهم ترین اهدافی است که ضروری ست در مدیریت شهری دنبال شود. از برگزاری دورههای مهارتی ویژه این افراد تا مناسب سازی فضاهای آموزشی و سرانه های عمومی از جمله مناسب سازی سراهای محله و بوستان ها که این اقدامات برای تسهیل دسترسی این اقشار و بهره مندی از امکانات این سرانه های شهری و عمومی ضروری ست

برنامه ها و فعالیت هایی که بدون تردید به منظور کمک به برقراری حس تطابق و سازگاری این اقشار با محیط اطراف و ایجاد تحرک، نشاط و تقویت مشارکت های اجتماعی شان همچنین بهبود کالبد شهری برای بهره مندی و رضایتمندی همه اقشار بر استمرار آن حائز اهمیت است.

روز جهانی عصای سفید را به تمام افراد نابینا و کم بینا، آنان که با چشم‌دل نعمت‌های خداوندی را نوازش می‌کنند، تبریک عرض می نماییم.

  • نویسنده : شکوه زین الدینی