بعد از عملیات محرم ‌که سپاه‌ پاسداران، سازمان رزمش را گسترش ‌داد، تیپ ۱۷ به لشکر ۱۷علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع) ارتقا پیدا کرد و با تشکیل دو تیپ به نام های تیپ یکم الهادی و تیپ دوم حضرت معصومه (س)، توسعه سازمان داد.

به گزارش سیاسی نیوز، در جبهه‌ها رزمندگان توسلات بسیاری به ائمه اطهار (ع) بویژه امیرالمؤنین (ع) و حضرت زهرا (س) داشتند تا آنجا که نام برخی از از یگان ها و رمز تعدادی از عملیات ها برگرفته از نام ائمه شد. حالا در آستانه عید غدیر مروری بر شکل گیری لشکر ۱۷علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع) خواهیم داشت.

تیپ ۱۷ قم، پس از عملیات طریق‌القدس، در منطقه‌ی عمومی شوش ‌با بهره‌گیری از نیروهای قم‌، مشهد، بهبهان‌ و شوش به فرماندهی مرتضی صفاری راه اندازی شد.

گفته می‌شود علت اصلی نام و شماره‌گذاری ‌تیپ ۱۷ قم، حضور زیاد نیروهای قمی در این تیپ ‌باشد که به یاد حضرت فاطمه‌ معصومه‌(س) اسم تیپ را «قم» و به‌ یاد قیام قمی‌ها در اعتراض به مقاله‌ی اهانت‌آمیز روزنامه‌ی اطلاعات در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۵۶ به امام خمینی‌(ره)، شماره‌ی آن‌ «‌۱۷» شد.

زمان زیادی از راه‌اندازی تیپ نگذشته بود که شهید مجید بقایی، فرمانده‌ قرارگاه فجر سپاه، مرتضی صفاری را ‌به‌عنوان جانشین خود به این قرارگاه برد و فرماندهی تیپ ‌۱۷ قم را به حسن درویش سپرد.

مردادماه ۱۳۶۱، تیپ ۱۷ قم به «تیپ ۱۷ علی‌بن‌ابی طالب‌(ع)« تغییرنام یافت. از این زمان به بعد استان‌های مرکزی‌، سمنان و زنجان تأمین‌کننده‌ی اصلی ‌نیروی تیپ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب شدند. درآبان ماه ۱۳۶۳ برادر غلامرضا جعفری به فرماندهی این تیپ گذاشته شد و تا خرداد۱۳۶۷ حدود ۴۳ ماه عهده دار این سمت بود.

در خرداد ماه ۱۳۶۷ به مدت دو ماه برادر محمد میرجانی فرماندهی آن را برعهده داشت. ‌در مرحله چهارم عملیات رمضان، شهید مهدی زین‌الدین فرماندهی تیپ۱۷ را عهده‌دار شد تا همه‌ی ارکان آن در اختیار نیروهای بومی استان‌های پشتیبانی‌کننده‌اش باشد.

بعد از عملیات محرم ‌که سپاه‌ پاسداران، سازمان رزمش را گسترش ‌داد، تیپ ۱۷ به لشکر ۱۷علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع) ارتقا پیدا کرد و با تشکیل دو تیپ به نام های تیپ یکم الهادی و تیپ دوم حضرت معصومه توسعه سازمان داد.

بعد از عملیات والفجر۱۰ دروضعیت پدافندی این عملیات درمنطقه عمومی حلبچه (خرداد۱۳۶۷) لشکر۱۷ به دولشکر۱۷ و ۷۱ روح الله ،تفکیک و با فرماندهی مستقل آماده اجرای ماموریت شد. موضوع تفکیک لشکر۱۷ به دو لشکر در راستای گسترش سازمان رزم سپاه و پیرو دستور علی شمخانی قائم مقام فرماندهی کل و فرمانده نیروی زمینی سپاه درآخرین ماه های جنگ انجام شد.

این لشکر، در زمان جنگ در کنار حماسه‌آفرینی‌های ماندگارش به گسترش سازمان رزمی سپاه‌پاسداران کمک‌های بسیاری کرد. تیپ‌های ۱۲ قائم(عج) از استان سمنان‌، صاحب‌الامر(عج) از استان زنجان و لشکر ۷۱ روح‌الله از استان مرکزی،‌ یگان‌های عملیاتی پرتوانی بودند که از درون لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب(ع) تشکیل شدند.

  • نویسنده : حسن عبدل