“یکدست شدن قوا پس از انتخابات ۱۴۰۰”؛ ادعایی که برخی اصلاح‌طلبان و افراد ناآگاه بر آن تأکید دارند اما آگاهان سیاسی آنرا تأیید نمی‌کنند. خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه […]

“یکدست شدن قوا پس از انتخابات ۱۴۰۰”؛ ادعایی که برخی اصلاح‌طلبان و افراد ناآگاه بر آن تأکید دارند اما آگاهان سیاسی آنرا تأیید نمی‌کنند.

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

“یکدست شدن قوا”؛ فرضی که آگاهان سیاسی آنرا تأیید نمی‌کنند

آغاز طوفانی دیپلماسی رئیسی/ دروغی که "قالیباف" آنرا برملا کرد!

عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران در پاسخ به سوالی در خصوص فرضیه یکدست شدن حاکمیت و آثار آن پس از انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تأثیر یک دست شدن نظام را دقیق ندیدم. هیچگاه جامعه‌ٔ ما به لحاظ فکری یکدست نخواهد بود. یعنی به این صورت نیست که امروز یک قالب فکری شکل گرفته باشد و همه در آن قالب جای بگیرند. ما دو طیف فکری داریم که امروز یک طیف فکری بیشتر مسئولیت‌ها را به عهده ندارد. اما اینطور نیست که در آن طیف فکری دیگر، گرایش‌ها و تمایلات فکری مختلف را شاهد نباشیم. اگر همه در قالب یک حزب حاکم باشد بسیار خطرناک و عواقب خود را دارد. اما طیف فکری ما (اصولگرایان) در داخل خود گرایش‌های مختلفی دارد.  بنابراین من فکر می‌کنم برخی نگرانی‌هایی‌ که در این زمینه مطرح می‌کنند، خیلی جایی ندارد.[۱]

*صحبت‌های دقیق آقای سلیمی‌نمین پاسخی است به شبهه یکدست شدن قوا پس از انتخابات ۱۴۰۰ که اصلاح‌طلبان و البته برخی افراد ناآگاه طی روزهای جاری بر آن تأکید می‌کنند!

ما پیش از این در وبلاگ مشرق توضیح دادیم که “یکدست شدن قوا” فرضی است که صرفا در نظامات تک حزبی و یا نظامات دیکتاتوری قابل اجراست و آنهم با خواست عمومی مردم!

در واقع این فرض فقط در کشورهایی که نظامات حزبی دارند می‌تواند محقق شود. اما در کشور ما که به جای نظام حزبی، نظام طیفی (متشکل از طیف اصولگرایان و طیف اصلاح‌طلبان) وجود دارد؛ فرض یکدستی قوا منطقا و حتی از روی بی‌منطقی هم ممکن نیست زیرا همانطور که آقای سلیمی‌نمین توضیح داده‌اند؛ درون اردوگاه اصولگرایان و طیف اصلاح‌طلبان، رقابت‌های زیادی وجود دارد.

پیش از این، حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز در سخنانی تأکید کرده بود که تعبیر یکدست شدن حاکمیت پس از انتخابات ۱۴۰۰ درست نیست.

***

آغاز طوفانی دیپلماسی رئیسی

آغاز طوفانی دیپلماسی رئیسی/ دروغی که "قالیباف" آنرا برملا کرد!

حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب دولت سیزدهم ایران، روز دوشنبه گذشته طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه ریاست جدید قوه قضائیه گفته است: ما در وضعیتی قرار داریم که در بیشتر سال‌ها در مجمع عمومی -سازمان ملل- پیشنهاد قطعنامه علیه جمهوری اسلامی را کشور کانادا مطرح می‌کند. شما ببینید امروز گزارشی که از کانادا بیرون می‌آید با بومی‌ها چه کرده‌اند. زنان، دختران و کودکانی که امروز قبرها و گورهای دسته جمعی آنها کشف می‌شود و این جنایت علیه بشریت است. کسانی که دست به این جنایات هولناک زده‌اند چگونه می‌خواهند امروز جواب بدهند؟

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او می‌افزاید: بعد مقایسه کنید توجهی که در جمهوری اسلامی نسبت به زندان‌های آن در همین وضعیت کرونایی شد. کرونا فقط برای کشور ما نبود و برای همه دنیا بود. توجهی در کشورهای دیگر انجام شد و توجهی که در اینجا به خانواده زندانیان شد را باید مد نظر قرار دهیم.

رئیسی تصریح کرد: این نگاه‌ها مبتنی بر حقوق بشر اسلامی و قانون اساسی و مبتنی بر آموخته‌های دین است. ما از آن یاد گرفته‌ایم و باید بر آن اساس عمل کنیم. آنچه امروز پیش روی ما است اینکه ما به نام دفاع از حقوق انسان و حقوق مردم، به نام دفاع از اجرای عدالت و حق باید تمام گام‌هایمان استوار باشد و یقین بدانیم آنچه آینده را نشان می‌دهد، بسیار امیدبخش خواهد بود.[۲]

*این صحبت‌های آتشین حجت‌الاسلام رئیسی درباره رسوایی کشف گورهایی دسته‌جمعی در کانادا را می‌توان آغازی مطلوب برای دیپلماسی دولت جدید دانست.

مطلوبیتی از آنرو که نظام جمهوری اسلامی خود را داعیه‌دار حق در جهان می‌داند و طبیعتا بایسته نیست که جنایتی مثل کشف گورهای دسته‌جمعی کودکان سرخپوست در کشور کانادا رخ دهد و ایران اسلامی در قبال این قضیه دچار لکنت و سکوت باشد.

لکنت و سکوتی که متأسفانه طی ۸ سال صدارت دولت اعتدالی آقای روحانی در برخی مقولات شاهد آن بودیم و زجر کشیدیم.

صحبت‌های رئیسی پیرامون کانادا از این حیث اهمیتی صدچندان می‌یابد که همانطور که در متن صحبت‌ها نیز پیداست؛ کشور کانادا یکی از مدعیان دروغین حقوق بشر علیه ایران است.

***

دروغی که “قالیباف” آنرا برملا کرد!

آغاز طوفانی دیپلماسی رئیسی/ دروغی که "قالیباف" آنرا برملا کرد!

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه که سایت جهان آنرا منتشر کرد، گفته است:

“ما علاقه‌مند هستیم که اگر ۴ سال دیگر اینجا در خدمت شما نشستیم به شما بگوییم که خوشبختانه رقیب ما آنقدر کشور را خوب اداره کرده که ما ۴ سال دیگر هم شانس پیروزی نداریم. این برای ما مطلوب است که آقای رئیسی این موفقیت را داشته باشد، منتهی آقای رئیسی باید توجه کند که با روابط تجاری با پاکستان و عراق و ونزوئلا و افغانستان نمی‌شود کشور را اداره کرد.“[۳]

*حرف آقای مرعشی یک حرف زیبا و برگفته از منطق فعالیت حزبی است

اما این حرف زیبا با منش و سابقه اصلاح‌طلبان هیچ خوانش مشترکی ندارد…

چه اینکه مگر محمدباقر قالیباف در سمت شهرداری تهران، کار کارستان نکرد و تهران را برتر از پایتخت‌های پیشرفته اروپایی نساخت!؟ [۴] اما اصلاح‌طلبان نه تنها این حرف‌های قشنگ حسین مرعشی را تقدیم او نکردند بلکه به بهانه‌های واهی شروع به تخریب و دروغ‌پراکنی علیه او کردند و از مهملاتی مثل املاک نجومی و فساد و بدهکاری شهرداری نام بردند.

مهملاتی که به قاعده یک برگ هم در محافل قضایی و رسانه‌ای و امنیتی نظام اسلامی اثبات نشد.

اکنون نیز اگر خردی در اتفاق فکر نزدیک به آقای رئیسی باشد؛ آنها هرگز فریب این سخنان زیبا را نخواهند خورد و در انتخاب راه کارآمدی جهادی و خدمت بی‌شائبه به مردم؛ جز رضای خدا و خلق، به لبخندهای موعود اینچنینی دل خوش نخواهند کرد.

تجربه مواجهه اصلاح‌طلبان با کارنامه سرشار از کارآمدی قالیباف؛ مقابل چشم آقای رئیسی قرار دارد.

  • نویسنده : هانی کربلایی
  • منبع خبر : مشرق