۱.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در این کشور، به ژاپنی‌ها توصیه کرد که تحت‌تاثیر آمریکایی‌ها نباشند و پول‌های ایران را مسدود نکنند.

به گزارش سیاسی نیوز؛ با وجود تاکید چندباره دولت و بانک مرکزی بر اینکه ایران منابع بلوکه شده‌ای در کشور‌های دیگر ندارد، خبر‌ها از آزادسازی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از ارز‌های مسدود شده ایران در لوکزامبورگ حکایت دارند.
 اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد که موانع قضایی برای دسترسی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع بلوکه شده ایران در کشور لوکزامبورگ برداشته شده و این منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.
در این گزارش ذکر شده است که منابع ارزی ایران نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ، در سال ۲۰۲۰ و با شکایت برخی اتباع آمریکایی بلوکه شده بود. اما با اعتراض و پیگیری‌های حقوقی ایران، دیوان عالی لوکزامبورگ این اعتراض را پذیرفته و حکم قبلی دادگاه این کشور را نقض کرده است.
این منابع بلوکه شده یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری در حالی در مسیر ایران هستند که دولت سیزدهم و بانک مرکزی، پیش از این و در پی آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی، بار‌ها تاکید کرده بودند که ایران پول بلوکه شده دیگری در کشور‌های دیگر ندارد.

سریال رد وجود منابع بلوکه شده در دیگر کشور‌ها

نیمه مرداد ماه سال جاری بود که پس از کش و قوس‌های فراوان، بحث منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی بالاخره به نتیجه رسید و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از این دارایی‌ها قطعی شد. پس از آن بود که مقامات رسمی ایران، واکنش مشابهی به این موضوع داشتند.
اوایل شهریور ماه امسال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در اظهارنظری عجیب مدعی شد که ایران پول بلوکه‌ای شده‌ای در هیچ کشوری ندارد و تاکید کرد: «می‌توانیم از دارایی‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.»
پس از اظهارات امیرعبداللهیان، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز اظهارات عجیبی پیرامون این منابع بلوکه شده کرد.

ماجرای کاغذی که حرف رئیس جمهوری را عوض کرد!

رئیسی در پاسخ به سوال یک خبرنگار ژاپنی درباره ۱.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در این کشور، به ژاپنی‌ها توصیه کرد که تحت‌تاثیر آمریکایی‌ها نباشند و پول‌های ایران را مسدود نکنند.
وی همچنین تاکید کرد که ایران در تلاش است که این پول‌های بلوکه شده را پس بگیرد.
با این حال، تنها دقایقی پس از این اظهارات، کاغذی به دست رئیسی رسید که وی پس از خواندن آن، موضع خود درباره پول‌های بلوکه شده را تغییر داد و اعلام کرد که تنها اموال بلوکه شده ایران، مربوط به کشور کره جنوبی بوده که آن‌ها را دریافت کرده‌اند و ایران هیچ پول دیگری با چنین شکل و شمایلی در کشور‌های دیگر ندارد.
رئیس دولت در ادامه و طی اظهاراتی مبهم تاکید کرد: «اگر پول بلوکه شده‌ای هست، در اختیار بانک مرکزی ماست. ما پول مسدود شده دیگری نداریم. پول داریم در کشورها؛ اما اشراف و اختیار بانک مرکزی وجود دارد.»

فرزین اظهارات رئیسی را تایید کرد

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز در واکنش به اظهارات رئیسی، در صفحه رسمی خود نوشت: «موضع ریاست محترم جمهور در مورد منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور براساس طبقه‌بندی فنی حساب‌های ارزی خارجی ‎بانک مرکزی کاملا صحیح است. اگر چه این موضوع نافی تلاش‌های کشور برای آزادسازی منابع ارزی طبقه‌بندی شده در سایر حساب‌های ارزی نیست.»
اظهاراتی که همچنان مبهم به نظر می‌رسید و مشخص نبود که بالاخره ایران منابع بلوکه شده‌ای در سایر کشور‌ها دارد یا نه؟
به هر حال، پس از همه این اظهارنظرات، باز هم بخشی از منابع بلوکه شده ایران آزاد شد و با اینکه این موضوع، می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد ایران باشد، اما برخلاف گفته‌های مقامات رسمی کشور بوده است.

  • نویسنده : عبدی