وضعیت اقتصاد و معیشت عمومی مردم می‌تواند مشوق یا مانع جدی برای مشارکت طلبی آن ها در شرایط سیاسی کشور باشد.

به گزارش سیاسی نیوز؛ کلیدواژه اصلی مقام معظم رهبری در دیدار با فقهای شورای نگهبان، برگزاری «انتخابات پرشور» بوده است.

این دستور اساسی که خطاب به جمعی خاص گفته شده دارای پیامی ویژه به تمامی عناصر انقلابی و برگزار کنندگان انتخابات است. مشارکت حداکثری و حضور مردم پای صندوق رای امری است که همیشه مقوم نظام جمهوری اسلامی بوده است. همین امر است که تلاش برای افزایش مشارکت را اساسی می‌کند.اما چه عناصری مشارکت عمومی را افزایش خواهد داد؟ بدون شک شرایط عمومی کشور و امید به اصلاح آن از طریق صندوق رای یکی از اساسی‌ترین عناصر در این زمینه است. وضعیت اقتصاد و معیشت عمومی مردم می‌تواند مشوق یا مانع جدی برای مشارکت طلبی آن ها در شرایط سیاسی کشور باشد.

در چند ماهه اخیر تورم ماهانه کاهش ویژه‌ای داشته اما تورم سالانه هنوز عدد بالایی است. به ویژه آن که برخی رشد قیمت‌ها در سال‌های اخیر آن قدر بالا بوده که حتی باوجود کنترل تورم، بازهم شرایط عمومی معاش تحت فشار است. تلاش دولت محترم در این زمینه قطعا موثر بوده و امید است که وضعیت بهتری را رقم بزند. عنصر مهم و اساسی دیگر مسئله‌ «نمایندگی سیاسی» اقشار مختلف است.

مجلس شورای اسلامی، عصاره فضائل ملت است و یکی از معانی این امر وجود نمایندگانی از تمامی اقشار جامعه است. یعنی همه مردم با انواع دیدگاه‌ها باید احساس کنند که نماینده‌ ای در حاکمیت دارند تا حرف‌شان را بزند. این یعنی امکان تغییر و تصحیح براساس نگاه و گفتمان این اقشار مختلف، از راهی در درون نظام میسر است و نیازی به فرصت‌طلبان بیرونی نیست.

صندوق رای باید بتواند این نمایندگی حداکثری را تضمین بکند. البته آن چه در نهایت هر نماینده را به مجلس می‌فرستد اکثریت خواهد بود. اما با وجود این، اقشار مختلف باید امکان داشتن نماینده‌ سیاسی که حرف و اندیشه آنان را در بالاترین سطوح سیاسی کشور بازنمایی کند، داشته باشند.

این جاست که نقش مهم شورای محترم نگهبان مشخص می‌شود. شورای نگهبان براساس قانون باید با نظارتی استصوابی از ورود افراد نااهل به حاکمیت جلوگیری و زمینه حضور منتخبان دارای صلاحیت را، فارغ از گرایش سیاسی ایشان به مجلس فراهم کند.

از همین جهت است که این نظارت به درستی با قواعد استصوابی صورت می‌گیرد چرا که صلاحیت لازم برای نمایندگی عموما کیفی است و قابلیت بررسی کمی را ندارد.

بیان رهبر معظم انقلاب در دیدار با فقهای شورای نگهبان را هم باید در همین راستا دید؛ جایی که در این نگاه کیفی، نوعی از پذیرش افکار و گفتمان های مختلف ذیل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود خواهد داشت.البته کار شورا بسیار دشوار خواهد بود؛ از یک طرف باید حراست صحیح و کاملی از انقلاب اسلامی داشته باشد و از ورود افراد بدون صلاحیت به حیطه نمایندگی جلوگیری کند و از طرف دیگر باید اجازه دهد تا تمام مردم صدایی رسا در حاکمیت داشته باشند و امکان انتخاب افرادی که نمایندگی آن ها را به درستی انجام دهند، داشته باشند.

باید پذیرفت که پلتفرم احزاب و جریان های سیاسی در این زمینه بسیار کارآمد است. هم از این نظر که صدای بخشی از مردم را به صورت رسمی نمایندگی می‌کند و هم از این جهت که اضلاع حاکمیت می‌تواند با آن به صورت مستقیم گفت و گو کند البته تحزب مزایای دیگری مثل تعهد پس از رأی آوری هم دارد.

خلاصه این که حضور حدود ۲۴ هزار نفر در عرصه نامزدی انتخابات نشان از امکان برگزاری یک انتخابات پرشور دارد. از این جا به بعد موضوع در دست متولیان است که ذیل قانون و براساس منویات مقام معظم رهبری بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند تا گام نهایی یعنی مشارکت حداکثری از سوی آحاد مردم در یازدهم اسفندماه برداشته و منجر به تشکیل مجلسی کارآمد، شجاع و انقلابی شود.

  • نویسنده : عبدی
  • منبع خبر : خراسان