لیونل مسی در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ زیر نظر پزشک خاصی در ایتالیا بود و با کمک او رژیم غذایی خود را اصلاح کرد و به فرم عالی خود بازگشت.

به گزارش سیاسی نیوز؛ ممکن است تصور کنید که برای مراقبت از یک ورزشکار سطح بالا همچون لیونل مسی باید از عجیب‌ترین و گران‌ترین روش‌ها و مواد استفاده کرد تا آنها در بالاترین فرم بمانند. اما به نظر می‌رسد تنها چیزی که واقعاً نیاز است یک داروی گیاهی است که می‌توان آن را با کمتر از ۱۰ پوند از فروشگاه بوتز انگلیس تهیه کرد. حداقل پزشک «جولیانو پوزر» که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ بر درمان لیونل مسی نظارت داشت، این کار را کرد.

دوران حرفه‌ای خیره‌کننده مسی که باعث شد جام قهرمانی جهانی و هفت توپ طلا را به دست آورد، ممکن بود به دلیل مصدومیت‌های پی در پی که بر فرم او تأثیر گذاشته بود به آخر برسد.

ستاره وقت بارسلونا و آرژانتین که در ۲۶ سالگی اسطوره شده بود، از رژیم غذایی حاوی پیتزا، نوشابه‌های گازدار و گوشت قرمز لذت می‌برد. اما با افزایش سن، بدنش دیگر نمی‌توانست با فشار فوتبال حرفه‌ای و سبک زندگی‌اش کنار بیاید و دائما در زمین استفراغ می‌کرد.

و اینجا بود که دکتر پوزر، متخصص تغذیه ایتالیایی، وارد عمل شد. مسی به ایتالیا و مطب دکتر پوزر مراجعه کرد. پوزر با سابقه دو دهه‌ای به عنوان پزشک ورزشی، در مقایسه با همکارانش از روش‌های غیرمتعارفی استفاده می‌کرد.

اصلاح رژیم غذایی

پوزر در شروع کار به مسی دستور داد رژیم غذایی خود را به طور اساسی اصلاح کند. به گفته ورونیکا بروناتی، روزنامه‌نگار آرژانتینی، به مسی گفته شد که فقط آنچه بدنش نیاز دارد بخورد، نه آنچه می‌خواهد. یعنی غذاهایی که بدن آنها را تحمل نمی‌کرد از رژیم غذایی او حذف شد. آرد، مخمر و گندمی که در پیتزا، پاستا و نان سفید یافت می‌شد، همه حذف شدند. گوشت خوک، گوشت گاو، تخم‌مرغ، صدف و محصولات لبنی نیز قطع شد، به این معنی که مسی دیگر غذای محبوب آرژانتینی‌اش «آسادو» را نباید بخورد. طبیعتاً این ممنوعیت شامل نوشابه‌های گازدار و الکل نیز می‌شد.

خیلی چیزها حذف شد و پوزر تعدادی گزینه باکیفیت را جایگزین کرد. غذاهای ارگانیک و تازه مانند سبزیجات و میوه‌های فصلی، آب معدنی و یک نوع چای غنی از کافئین به نام ماته که نوشیدنی خاصی در آمریکای جنوبی است، در رژیم غذایی او گنجانده شد. مسی تا پایان فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ سه کیلوگرم وزن کم کرد.

پوزر توضیح داد: «سبزیجات، میوه‌های فصل و آب معدنی خوب سوخت‌های ضروری برای عضلات ما هستند. شما باید مصرف غذاهای فرآوری شده یا غذاهای آلوده به انواع سموم، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها را کاهش دهید.»

ارزان اما خوشحال‌کننده

با این حال، رژیم غذایی جدید اولین قدم از شیوه جدید زندگی مسی بود.

پوزر همچنین مسی را در مسیر تلاش برای یافتن تعادل روحی و جسمی به انجام کارهای عاطفی و روان‌درمانی واداشت.اما شاید غیرمعمول‌ترین درمانی که پوزر تجویز کرد، داروهای گیاهی باخ بود که توسط ادوارد باخ در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد.

این داروها با هدف قرار دادن سیستم لیمبیک (بخشی از مغز که با احساسات سروکار دارد) به کاهش احساسات منفی مانند اضطراب کمک می‌کند. تعدادی از افراد مشهور از جمله جنیفر آنیستون و اما واتسون قبلاً فاش کرده بودند که از این داروها استفاده می‌کنند.

می‌توان یک بطری از این داروی معجزه‌آسا را با کمتر از ۱۰ پوند در فروشگاه بوتز خرید، اگرچه طبق اخبار پزشکی امروز، هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر موثر بودن آن وجود ندارد.

مسی در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ با به ثمر رساندن ۵۸ گل و ۳۱ پاس گل در ۵۷ بازی، به فرم خوب خود بازگشت.

این یک پیشرفت قابل توجه نسبت به فصل قبل بود که فقط در ۴۶ بازی حضور داشت، اگرچه هنوز هم ۴۱ گل و ۱۴ پاس گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رسانده بود.

او چند سال زیر نظر این پزشک باقی ماند. با این حال، همه چیزهای خوب روزی به پایان می‌رسند و دیدار مسی از پوزر در سال ۲۰۱۸ با جانشینی آندرس اینیستا به عنوان کاپیتان بارسلونا به پایان رسید. پس از آن مسی سلامت خود را به دکتر ماریا آنتونیا لیزارراگا دالو سپرد که تیم تغذیه بارسلونا را رهبری می‌کند تا اینکه در سال ۲۰۲۱ اسپانیا را به مقصد پاری‌سن‌ژرمن ترک کرد. مسی از آن زمان پرقدرت ادامه داد و سرانجام با آرژانتین قهرمان جام‌جهانی شد.

پوزر بعد از جدایی از مسی به زندگی نرمال خود بازگشت اگرچه همواره از مسی سپاسگزار است. او به موندو دپورتیوو توضیح داد: «مسی زندگی من را زیر و رو کرد، به‌ویژه در سه ماه اول، زیرا تلفن بی‌وقفه زنگ می‌خورد و خبرنگارانی از گوشه و کنار دنیا به سراغم می‌آمدند. این اتفاق بر زندگی روزمره هر کسی تأثیر می‌گذارد، حتی برای شخصی مثل من که زندگی بسیار آرامی دارد. اما همه در سراسر دنیا مسی را دیدند و می‌بینند و از آن زمان دیگر نمی‌توانند به روش من شک کنند.»

تاثیر مسی بر دوران حرفه‌ای پوزر عمیق بوده است. پوزر در حال حاضر مشتریان زیادی دارد از جمله تعدادی از بازیکنان آرژانتینی. گونسالو ایگواین در سال ۲۰۱۵ و سپس پائولو دیبالا در سال ۲۰۱۸ این پزشک ایتالیایی را ملاقات کردند و تاثیر خوبش را دیدند.

ایگواین، ستاره سابق چلسی، به سراغ پزشک ایتالیایی رفت تا به او در غلبه بر بحران اعتماد به نفس کمک کند. پوزر مانند مسی به ایگواین دستور داد که گوشت قرمز را حذف کند اما همچنین به او گفت که مصرف ماهی را محدود کند و شکر را با عسل در رژیم غذایی خود جایگزین کند. ایگواین در ادامه ۴ کیلوگرم وزن کم کرد و سپس بهترین فصل خود را آغاز کرد و در ۴۲ بازی در ناپولی ۳۸ گل به ثمر رساند.به همین ترتیب، دیبالا از پزشک کمک خواست تا او را دوباره برای رویارویی با تاتنهام در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آماده کند.

علیرغم غیبت در بازی اول، دیبالا در بازی برگشت گل پیروزی را به ثمر رساند و یوونتوس کامبک فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت.

  • نویسنده : حمیدرضا عرب