حالا دیگر خیلی وقت است که بسیاری از تصورات و باورهای عمومی جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده، از مسائل فرهنگی و اجتماعی تا موضوع سلامت و بهداشت و درمان.

به گزارش سیاسی نیوز؛ نمونه‌اش این‌که هنوز هم به عقیده بسیاری از افراد، بیماری‌های قلبی و در ادامه آن، ایست قلبی محدود به افراد مسن جامعه و از اثرات کهولت سن است در حالی که کافی است نگاهی کوتاه و گذرا به دور و اطراف‌مان و خبرهای رسانه‌ها در چند سال اخیر بیندازیم تا با نمونه‌های متعددی از جوانانی که براثر سکته قلبی، جان‌شان را از دست داده‌اند، روبه‌رو شویم.

موضوعی که از پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و در رأس آنها، ایست قلبی به زیر۲۰سال می‌دهد. البته با در نظر گرفتن سبک زندگی جوانان امروز، چنین آماری خیلی بعید و دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد. جریان خون‌رسانی به قلب متوقف می‌شود. این همه آن چیزی است که به‌دلیل انسداد شریان‌ها در سکته قلبی رخ می‌دهد؛ اتفاقی که اگر بیش از چند دقیقه طول بکشد و خون به عضله قلب نرسد، سلول‌ها به دلیل کمبود اکسیژن کارآیی‌شان را از دست می‌دهند و قلب ضربان خود را از دست داده و ازکارمی‌افتد.

اتفاقی که ممکن است براثرعوامل مختلفی که امروز بیش از هر وقت دیگری با آن مواجهیم، رخ بدهد:«از روی آوردن به استفاده از غذاهای آماده و فست فودی تا استرس‌های مالی و آینده که در گذشته کمتر بود و امروز بیشتر، بالا رفتن میزان مصرف و استعمال مواد دخانی و درنهایت هم کم تحرکی نوجوان‌ها و جوان‌هایی که دوره پسا کرونا و خانه‌نشینی و مجازی شدن بسیاری از فعالیت‌ها را از سرگذرانده و البته به آن عادت کرده‌اند.» این را دکتر رضا رحمانی، فوق‌تخصص قلب و عروق می‌گوید که معتقد است به همه اینها، بهتر است زندگی شهری و آلودگی هوایی را که به اجبار با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم بر عوامل بروز سکته اضافه کنیم.

  • نویسنده : عبدی
  • منبع خبر : 100آنلاین