فیلم‌نت و موسسه گلرنگ به صورت هدفمندی فضای مدیایی را در اختیار یاغی فوتبالی قرار می‌دهد تا شخصیت رسانه‌ای او را ارتقاء دهد، یاغی که در نهایت صفحه اینستاگرام خود را به خبرنامه آشوب‌طلبان تبدیل کرد.

به گزارش سیاسی نیوز؛ «علی‌کریمی» در دوران بازیگری‌اش در زمره بازیکنان ساختارشکن مستطیل سبز قرار داشت و در سال‌های اخیر خصیصه مرسوم میان برخی فوتبالیست‌های وطنی تحت عنوان «یاغی» گری را پس از پایان دوران فعالیت‌های فوتبالی‌اش همچنان حفظ کرد. او در سال ۱۳۹۳ وقتی از سمت دستیاری کی‌روش کناره‌گیری کرد، ناگهان تبدیل به مهمترین مخالف مربی تیم‌ملی شد.

در محافل فوتبالی بارها این موضوع مطرح شده که او با دستیاری کی‌روش اعتباری همسان با مربی پرتغالی را در تیم‌ملی جستجو می‌کرد. این فوتبالیست تازه بازنشسته تصور می‌کرد می‌تواند با همان روش «یاغی» گری سکاندار هدایت یک تیم مهم شود و تلقی او از حضور در مرتبه‌های بالاتر در دوران خروج از مستطیل سبز را شبیه دوران رشد صعودی خود در فوتبال می‌پنداشت.

او پس از مدتی سودای مربی‌گری یک تیم مهم را فراموش کرد و گزینه جاه‌طلبی مدیریتی در عرصه فوتبال را انتخاب کرد.

کاپیتان سابق تیم‌ پرسپولیس در حالیکه در مصاحبه اخیرش با مکس امینی اذعان می‌کند طی سال‌های اخیر قبل از آغاز آشوب‌های ۱۴۰۱ در کنار ورزش‌ مشغول به زندگی روزمره‌اش بوده از دوران بیش فعالی فوتبالی- رسانه‌ای و به زعم خودش «یاغی» ‌گری سخنی به زبان نمی‌آورد.

سیر فعالیت‌های او نشان می‌دهد پس از خداحافظی ناگهانی در تیرماه ۱۳۹۳ می‌توانست روند حرفه‌ای خود را در کسوت بازیکن برای مدتی ادامه دهد اما موقعیت او که با مفهوم «سندروم اعتراض مستمر» در محیط فوتبال تنیده شده، به علت بیش فعالی رسانه‌ای و اخذ تصمیمات سرکشانه خیلی زود به پایان رسید.

«جادوگر» سابق می‌توانست موقعیت موفقی مشابه دوران بازیگری‌اش را بیرون از مستطیل سبز کسب کند، اما به دلیل ادامه دادن روش‌های هیجانی ساختارشکنانه‌ گذشته‌اش نتوانست در میان فوتبالی‌ها چهره‌ای معتمد تلقی شود.

او بارها به دلیل رفتارهای غیرمتعارف در مقام بازیگر و کمک‌مربی از تیم‌های مختلف کنار گذاشته شد. ادامه فعالیت‌ در بیرون از مستطیل سبز مستلزم تشخیص متفاوت با دوران بازیگری‌ در میادین فوتبال است و بازیکن سابق بایرن مونیخ تحلیلی صحیحی از این تغییر نداشت.

اما مخالف‌خوانی پس از بازنشستگی موقعیت او را به عنوان یک چهره‌ آلترنانیو حفظ کرد و او مهره‌ موثری برای رسانه‌های ورزشی بود که در حوزه فوتبال سیاست‌های سهم‌خواهانه خود را دنبال می‌کردند.

او دو هدف را پس از دوران بازیگری‌اش جستجو می‌کرد، نخست به عنوان یکی از مدیران تیم‌های ورزشی جایگاهی کسب کند یا اینکه بتواند در عرصه کلان مدیریت ورزشی به مرتبه‌ای همچون ریاست فدراسیون فوتبال دست یابد.

او در مصاحبه اخیرش از کلید واژه زندگی «نرمال» استفاده می‌کند در حالیکه هیچ شاخصه‌ رفتاری طبیعی را طی این سال‌ها از خودش به نمایش نگذاشت که نشان دهد در حال تلاش برای یک زیست ورزشی حرفه‌ای و متعادل است.

در همین مصاحبه‌ اخیرش یکی از دلایل هدایتگری آشوب‌طلبان را مشکلات معیشتی مردم را توصیف می‌کند، در حالیکه افکار عمومی او را با یک زندگی سوپر لاکچری و داشتن منابع متعدد درآمد به یادمی‌آورند و همدردی با مشکلات معیشتی مردم شوخی بزرگی به نظر می‌رسد.

شماره ۸ سابق بایرن مونیخ در ادامه اذعان می‌کند هیچگاه فعال و کنش‌گر سیاسی نبوده اما اظهارنظرها و رویکردهای ساختارشکنانه‌اش در گذشته خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.

آمال فوتبالی او پس از بازنشستگی محقق نشد و البته یکی از ترفندهای رسانه‌ای برای حفظ موقعیت اعتراضی این بازیکن ایجاد زمینه‌های اقتصادی بود.

«علی‌کریمی» یکی از ستاره‌های اقتصادی موسسه گلرنگ است، این هولدینگ بزرگ اقتصادی که مالک بخشی اعظمی از سهام پلت‌فرم «فیلم‌نت» است، با ساخت برنامه‌ای نظیر یازده تلاش می‌کند ضمن بهره‌مندی اقتصادی دوسویه، موقعیت او را در حوزه فوتبال بازیابی و زمینه‌ هدف بازیکن سابق «فتح‌تهران» را تسهیل کند.

«فیلم‌نت» و برنامه یازده با چه اهدافی تولید شدند؟

جادوگر سابق پیش از آنکه از یک «یاغی» فوتبالی تبدیل به یک یاغی آشوب‌طلب شود، در محور یک برنامه تحلیلی – گفتمانی با حمایت گسترده مالی- اقتصادی و بسیار گران هولدینگ گلرنگ و سامانه «فیلم‌نت» مخالف‌خوانی سیاسی خود را با چاشنی انتقاد از ساختار فوتبالی آغاز کرد.

«فیلم‌نت» و برنامه «یازده» از چندجنبه موقعیت اعتراضی این بازیکن را تبیین می‌کند. پلن A برنامه برای شیوه ریکاوری موقعیت بازیکن سابق پرسپولیس چیدمان سناریویی اعتراضی، بر اساس مشی این بازیکن و دعوت از نظرات هم‌ارز او در این برنامه است. اهداف کاملا مشخص است، این برنامه با محوریت بازیکن سابق استیل‌آذین ساختار فوتبالی را با چالش‌های جدی مواجه کند تا بازنشسته‌های مستطیل سبز نقش پررنگ‌تری در ان ایفا کنند.

تاک شوء ورزشی «یازده» با اجرای خداداد عزیزی و حضور علی کریمی، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، اشپیتیم آرفی برنامه‌ای ظاهرا تخصصی در حوزه فوتبال است، اما زمانی که چند قسمت از برنامه گذشت، می‌توان به این تحلیل رسید که مهمترین ویژگی این برنامه میدان‌داری سیاسی بازیکن سابق «شالکه ۰۴ » برای ایجاد نشر معترضه‌های ظاهرا ساختاری او در حوزه فوتبال است.

این معترض گاهی از چارچوب‌های معمول فوتبالی خارج و زمینه‌های سیاسی آن هویدا می‌شود. «یازده» با یک تنظیم‌گری دقیق روی محور گفتمان فوتبالی خود حرکت می‌کند تا متهم به سیاسی کاری نشود.

عضو سابق تیم‌ملی در آیتم‌های گفتمانی این مجموعه حضوری محوری دارد و با توجه به رخدادهای اخیر می‌توان دریافت که این برنامه به صورت هدفمند طرح مواضع رادیکال و طرح انتقادات سخت ساختاری را برای او فراهم آورده و به همین دلیل او در اغلب آیتم‌های این برنامه در محور گفت‌وگوها حضور دارد.

برنامه‌یازده چه محورهایی را برای ضریب دادن به گفتمان کریمی دنبال می‌کرد؟

این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور ورزشی با تبلیغ محصولات علی‌کریمی آغاز می‌شود و با ترفندهای نمایشی می‌خواهد برای علی‌کریمی تشخصی در حوزه ورزش خلق کند.

چگونگی این پروژه تطهیر و میزانسن آن بسیار اهمیت دارد. خداداد عزیزی در مقام یک مجری بازار “مباحث هدف” این برنامه را داغ می‌کند، کریمی با طرح مباحث عریان‌تر این گفتمان انتقادی را شعله‌ور می‌کند و مجتبی جباری تشخص گفتمانی را چاشنی مباحث کریمی می‌کند، چون لحن و ادبیات کریمی واجد تشخص گفتمانی نیست.

کریمی حتی در شیوه بیان مباحث، فاقد شخصیت مشابه جباری است و موضوعات انتقادی‌اش را با لحن و ادبیاتی عامه پسندانه و گاهی لمپنی مطرح می‌کند. این الگو صرفا جهت تشخص سازی برای «شماره ۸» سابق پرسپولیس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سه قسمت نخست مجموعه «یازده» از حیث محتوا بر اساس یک سناریوی طراحی شده پیش می‌رود، این سه قسمت صرفا برای معرفی و روندهای این برنامه ساخته شده، اما در همان قسمت نخست «مارادونای آسیا» تمام قد از کارنامه اسکوچیچ مربی سابق تیم‌ملی حمایت کرده تا تخریب دوران کیروش را کلید بزند.

گرداننده خبرنامه آشوب‌های اخیر در میادین فوتبال مشهور به واکنش‌های عصبی و رفتارهای بسیار تند و خارج از عرف است. یازده در فرآیند تطهیر و ایجاد تشخص تصویر معروفی از او را نشان می‌دهد که او در حال ضربه زدن به ساک پزشکی روی نیمکت ذخیره‌هاست.

این تصویر نمادین متعلق به جام‌جهانی ۲۰۰۶ است و نمادی از رفتارهای خارج از عرف بازیکن سابق تیم‌ملی است. مجموعه «یازده» هدفمند برای کریمی می‌خواهد تشخص بسازد و کاراکتر او را از بازیکنی با ادبیات «گود شهرزاد» به تئوریسینی شبیه مجید جلالی تبدیل کند، کریمی با نمایش این عکس در آیتمی ویژه در قسمت نخست از مردم عذرخواهی می‌کند تا با چهره‌ای تازه وارد کارزاری لمپنی و البته کارگردانی شده وارد شود.

در قسمت‌های بعدی کریمی نابسامانی‌های فوتبالی را در گفت‌وگو با مجتبی جباری در میان می‌گذارد تا سناریو این برنامه با طرح بدهکار شدن باشگاه‌ها با استخدام بازیکنان خارجی نه چندان ضروری ادامه پیدا کند و در نهایت عملکرد مدیران فوتبالی سال‌های اخیر را با چالش‌های جدی مواجه کند.

سناریو مجموعه تاک‌شوء یازده بر اساس مطالبات ساختارشکنانه «شماره ۸» برنامه مدون “مدیریت فوتبال‌ توسط فوتبالی‌ها” را دنبال می‌کند.

  • نویسنده : میرصانع