ده ها برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی برای افراد دارای معلولیت شنوایی با شعار نقش آفرینی ناشنوایان با پذیرش اجتماعی و با هدف کاهش انزوای اجتماعی و بهبود شرایط روحی این افراد در منطقه اجراشد.

به گزارش سیاسی نیوز، برنامه های متعدد آموزشی همراه با پویش های متنوع ویژه افراد با معلولیت شنوایی با محوریت محلات ۲۱ گانه و مدارس منطقه اجراشد.

برپایی پویش با دستان من حرف بزن، آشنایی با حقوق افراد دارای معلولیت، نحوه ارتباط صحیح با افراد دارای معلولیت، آشنایی با حقوق افراد دارای معلولیت شنوایی، تقدیر از سه دختر ناشنوا در بهزیستی حضرت زینب(س)، دیدار ودلجویی از خانواده دارای ۳ معلول ناشنوا واهدا پک حمایتی معیشتی و کارگاه پیشگیری از معلولیت شنوایی از جمله برنامه های به اجرا در آمده در محلات و مراکز فرهنگی از جمله شهربانوی منطقه و سراهای محلات است.

تکریم و تقدیر از همکار دارای معلولیت شنوایی تا، برگزاری همایش پیشگیری از معلولیت شنوایی در مدارس و مساجد و اهدای بسته های حمایتی از دیگر برنامه های به اجرا درآمده با هدف آشنایی شهروندان با حقوق ناشنوایان و پیشگیری ناشنوایی در محلات منطقه ۱۴ است.

شنوایی یکی از حواس پنجگانه است که اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد و ناشنوایان از نعمت شنوایی محروم هستند. 

اگر ما از این نعمت محروم باشیم، آموختن دشوار می‌شود. 

از دست دادن کامل شنوایی را ناشنوایی یا کری، و کم شدن آن را کم‌شنوایی گویند. معمولاً افراد برای توصیف کاهش شنوایی خفیف تا شدید از “کم شنوایی” استفاده می­‌کنند، اما “ناشنوایی” به کم شنوایی عمیق اشاره دارد. افراد ناشنوا شنوایی بسیار کمی دارند و یا اصلا شنوایی ندارند.

ناشنوایی 

کری و یا ناشنوایی ممکن است در اثر بیماری‌هایی همچون سیفلیس مادر زادی، سرخجه مادر، استعمال بعضی از دارو‌ها در دوران بارداری یا بد فرمی اعضای شنوایی به علت آسیب‌های دوران جنینی و زایمان رخ دهد که در این صورت به آن ناشنوایی مادرزادی می‌گویند.

ناشنوایان که به سبب محرومیت از حس شنوایی قادر به تکلم نیز نمی‌باشند، زندگی سختی را می‌گذرانند.

شاید تصور کنیم آن‌ها در برقراری ارتباط مشکل دارند در صورتی که شنوا‌ها بعضاً نمی‌توانند زبان آن‌ها را درک کنند.

روز جهانی ناشنوایان چه روزی است؟

فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱ به عنوان نهادی غیردولتی با هدف حمایت از ناشنوایان، احقاق حق ناشنوایان، شناسایی و بهبود مشکلات زندگی روزمره آن‌ها و همچنین فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد تشکیل شد.

این فدراسیون همواره بر برابری حقوق و احترام برای همه افراد جامعه بدون توجه به رنگ، نژاد، جنسیت، ملیت و عوامل دیگر تاکید کرده است و بیش از ۱۳۰ کشور جهان در آن عضو هستند. 

نامگذاری روز ناشنوایان در ایران

در ایران نیز از سال ۱۳۸۰ شورای فرهنگ عمومی این روز را گرامی داشته و برای ناشنوایان عزیز این روز را جشن می‌گیرند. امروزه از سوی تمام کشور‌های دنیا اقداماتی از جمله ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاه‌های بهبود شنوایی مثل سمعک و ایجاد شرایط مناسب برای آموزش ناشنوایان انجام شده است. 

  • نویسنده : حمید رضا عرب