در شرایطی که تنش های بین تنگه تداوم دارد، چهره ای ضد چینی برنده کارزار تایوان شد، گزاره ای که می تواند موج تازه ای از تنش ها را ایجاد کرده و حتی جهان و منطقه آسیا را در آستانه جنگی تمام عیار قرار دهد.

به گزارش سیاسی نیوز؛ رای دهندگان تایوانی رهبر جدیدی را برگزیدند آن هم در انتخاباتی که زیر سایه چین برگزار شد، این مقوله از یک منظر قابل تامل است، در میانه تنش چین و تایوان، آنها لای چینگ ته، معاون رهبر کنونی و چهره ای مورد نفرت پکن را برگزیدند.جهان نظاره گر بود تا ببیند چه کسی در انتخابات پیروز شد و چین، همسایه اقتدارگرای جزیره دموکراتیک تایوان به این انتخاب چگونه پاسخ خواهد داد. شی جین پینگ – قدرتمندترین رهبر چین در میان نسلی از رهبران پکن – اتحاد تایوان با سرزمین اصلی را “یک مقوله اجتناب ناپذیر و در عین حال تاریخی” خوانده که در صورت لزوم می بایست با توسل به زور محقق شود.

هراس از ماجراجویی پکن

آخرین باری که تایوان تغییر حکومت داد سال ۲۰۱۶ بود، زمانی که حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP) قدرت را در دست گرفت- پکن ارتباطات خود را با تایپه قطع کرد و این جزیره را تحت فشار اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی قرار داد، فشارهایی که سال‌های بعد به طور قابل توجهی افزایش یافت. پس از آن بود که تنگه تایوان به یکی از مهمترین نقاط جهش ژئوپلیتیکی جهان تبدیل شد.به نوشته خبرگزاری سی ان ان، حزب کمونیست حاکم چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است. در حالی که رهبران کمونیست چین متعهد شده‌اند تا به «اتحاد مجدد» دست یابند، شی دائما تکرار می کند که مسئله تایوان «نباید در نسل های بعدی فراموش شود».او این مأموریت را به هدف «جوان‌سازی ملی» مرتبط می‌کند.

آماندا هسیائو، تحلیلگر ارشد چین فعال در گروه بحران بین‌المللی، براین باور است که «انتخابات اخیر نشان‌دهنده تغییر رهبری در لحظه‌ای است که تنش‌های بین تنگه‌ای بالاست و حفظ ثبات به یک چالش تبدیل شده است.».درگیری با تایوان در کوتاه مدت بعید است. هسیائو در این باره می‌گوید: «اما اگر یکی از این موارد رخ دهد، پیامدهای آن در سطح جهانی احساس می‌شود.»هر سه نامزد خود را بهترین گزینه برای اجتناب از وقوع سناریوی روز قیامت ترسیم کردند و متعهد شدند که صلح و وضعیت موجود را حفظ کنند – نظرسنجی ها نیز نشان داده اند که این دقیقا همان چیزی است که تایوانی می خواهند.اما این سه نامزد دیدگاه های متفاوتی برای چگونگی دستیابی به آن هدف داشتند. همه آنها نیاز به تقویت توان دفاعی تایوان برای جلوگیری از تجاوز چین را مورد توجه قرار داده، اما در مورد اولویت های سیاستی خود، به ویژه نحوه برخورد با پکن، اختلاف نظر داشتند.

افزایش تنش ها در چهار راه روابط بین تنگه ای

«لای»؛ نامزد از حزب دموکراتیک خلق بر تقویت روابط تایوان با شرکای دموکراتیک همفکر خود مانند ایالات متحده و ژاپن تاکید دارد، در حالی که موضع دولتش حول این مقوله تعریف شده که تاواین در حال حاضر یک کشور مستقل واقعی است – دیدگاهی که پکن آن را غیرقابل قبول می‌داند.«لای» شامگاه شنبه در سخنرانی برای حامیان خود پیروزی اش را “پیروزی جامعه دموکراسی ها” خواند.او گفت: «ما به جامعه جهانی می گوییم که بین دموکراسی و استبداد، ما همچنان در کنار دموکراسی هستیم.»چن بینهوا، سخنگوی دفتر امور تایوان چین در اظهار نظر اولیه در این باره گفت: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تایوان “طرح اساسی و مسیر توسعه در روابط بین تنگه‌ای را تغییر نخواهد داد.”او گفت: «تایوان تایوان چین است».

کارشناسان هشدار داده بودند که تنش ممکن است بدون توجه به اینکه چه کسی قدرت را در دست بگیرد، بیشتر شود، زیرا طرح “اتحاد مجدد” چین برای اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ۲۴ میلیونی تایوان قابل قبول نیست.علاوه بر تهدید پکن، مسائل معیشتی مانند دستمزدهای پایین، قیمت بالای ملک و رشد آهسته اقتصاد تایوان از عوامل کلیدی در نحوه رأی دادن آنها بود.چین خواست خود از رقابت ها در تایوان را کتمان نکرد. از همین رو انتخابات را انتخابی بین «صلح و جنگ، رفاه و زوال» قلمداد کرد.پکن آشکارا از DPP و لای که زمانی خود را “کارگر عملی استقلال تایوان” توصیف کردند، متنفر است. اگرچه «لای» موضع خود را برای حمایت از وضعیت موجود تعدیل کرده است، پکن همچنان از این چهره سیاسی به عنوان جدایی طلب خطرناک یاد می کند.روز چهارشنبه، دفتر امور تایوان چین به رای دهندگان این بازیگر هشدار داد که “خطر ایجاد رویارویی و درگیری بین تنگه توسط لای چینگ ته را تشخیص دهند” و ” در چهارراه روابط بین تنگه ای انتخاب درستی داشته باشند .”

پیروزی «لای» می تواند به سرعت زمینه ساز افزایش فشار اقتصادی یا نظامی اعمالی توسط چین شود. ونتی سونگ، عضو بخش تایوان فعال در شورای جهانی آتلانتیک گفت: «در کوتاه مدت، احتمالا شاهد تلاش پکن برای اعمال حداکثر فشار برای تعیین شرایط چهار سال آینده مذاکرات بین تنگه‌ای خواهیم بود». او گفت که این گزاره می تواند شامل “لفاظی های دیپلماتیک شدیدی باشد که در جریانش دولت جدید به چالش کشیده شود، تحریم های اقتصادی علیه صادرات هدفمند، و همچنین استفاده بیشتر از ابزار نظامی در مناطق خاکستری به عنوان راهی برای ثبت نارضایتی پکن لحاظ می گردد “.به گفته هسیائو، اگر «لای» در ماه می در سخنرانی تحلیف خود خواسته‌های پکن را برآورده نکند، چین می‌تواند پاسخ قوی‌تری به رویکرد او بدهد.

از همین رو جهان شاهد تشدید تنش خواهد بود.برای اولین بار در تاریخ دموکراتیک تایوان یک حزب سیاسی برای سومین دوره در قدرت ماند – این رویداد نشانه قوی مبنی براین که تاکتیک‌های قوی چین تحت رهبری شی برای متقاعد کردن رای‌دهندگان تایوانی جهت کنار گذاشتن حزب دموکراتک ملی از کار افتاده است.

با این حال علیرغم پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، حزب دموکراتیک خلق اکثریت را در انتخابات پارلمانی به دست نیاورد، گزاره ای که می تواند منجر به بن بست های قابل توجهی در سیاست گذاری، به ویژه در مورد موضوعات مورد مناقشه شود.

  • نویسنده : عبدی
  • منبع خبر : نامه نیوز