حزب اتحاد ملت به عنوان یکی از احزاب اصلی اصلاح طلب از زمان آغاز اغتششات پاییزی در سال ۱۴۰۱ زیر فشار زیادی قرار گرفته است!

به گزارش سیاسی نیوز؛ حزب اتحاد ملت در مرحله عریان‌سازی سیاسی دچار تنگنا شده است، این حزب از سوی بدنه خود تشویق به رادیکالیسم شده اما در شورای مرکزی با دیده تردید به این ماجرا می‌نگرد، برخی از اعضای قدیمی این حزب اعتقاد دارند که تن دادن به این تندروی عاقب خوشی نداشته و تجربه حزب مشارکت(گروهک منحله مشارکت) نشان داد که عاقبت رادیکالیسم چیزی جز سرخوردگی، ریزش اجتماعی و بازگشت دوباره به عقب نیست.

اتحاد ملتی‌ها اگرچه با حمایت از مواضع موسوی و مصطفی تاج‌زاده در حال تصمیم‌گیری نهایی میان دیدگاه‌های معتقد به اصلاحات ساختاری از سویی و عبور از ساختار از جانب دیگر می باشند اما از آن سو دیگر با فشار احزاب اصلاح‌طلب روبرو بوده که هر نوع رادیکالیسم را جنون سیاسی تلقی می‌کنند، این فشارها از دو سمت مانند دو لبه قیچی به این حزب فشار وارد می کنند!

یک فعال اصلاح‌طلب درباره در تنگنا قرار گرفتن این حزب نوشته است: حزب اتحاد ملت به عنوان یکی از احزاب اصلی اصلاح طلب از زمان آغاز اغتششات پاییزی در سال ۱۴۰۱ زیر فشار زیادی قرار گرفته است، از یک سو بدنه حزب هستند که خواهان مواضع صریح تر حزب در مورد مسائل کشور و همراهی بیشتر آنها با جناح گذار طلب (به تعبیر سعید مدنی) به رهبری موسوی و مصطفی تاجزاده هستند، از سمت دیگر فشار حزاب میانه رو جبهه اصلاحات است برای باقی ماندن در دایره قوانین رسمی. در درون حزب و حتی در درون نخبگان حزب هم این دوگانگی وجود دارد. برخی طرفدار ادامه کنشگری انتخاباتی هستند و برخی دیگر هم اصلاحات جامعه محور را پیشنهاد می کنند!

در چند ماه اخیر، حزب اتحاد ملت به عنوان محور اصلاح‌طلبان ساختاری عملا نقش پیاده نظام مصطفی تاج زاده را ایفاء کرده است، اصلاح طلبان ساختاری همچنین می کوشند تا عدم مشارکت خود در انتخابات را به نام خواست مردم تعریف کرده و ضمن تلاش برای تعریف خود به عنوان نماینده تاکید کنند که پیام جامعه به اصلاح طلبان این است که در عدم مشارکت در انتخابات کنار آنان بایستد!

گفتنی است که تعارض دیدگاه در جبهه اصلاحات این سازوکار انتخاباتی را در مرحله انحلال قرار داده است، برخی اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که وقتی جبهه‌ای در قبال موضوع انتخابات به هیچ جمع بندی روشنی نمی رسد و در نهایت هیچ توصیه ای برای احزاب و افراد پیرو خود ندارد، فلسفه وجودی اش چیست؟ این دسته از جناح چپ معتقد است که بهتر است جناح چپ دو شقه شوند.

آن دسته که به دنبال شرکت در انتخابات و جلب مشارکت است سازمان سیاسی خاص خود را داشته و جریانی که به دنبال اصلاحات ساختاری است یک جبهه جدید با عنوان تحول‌خواهی تشکیل بدهد، از نگاه این گروه فصل جدایی در جناح چپ رسیده است.

  • نویسنده : عبدی
  • منبع خبر : مشرق