گرامیداشت هفته دفاع مقدس با تجلیل از رزمندگان و ایثارگران شاغل در شهرداری منطقه ۱۴ برگزار شد.

به گزارش سیاسی نیوز؛ در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که با حضور با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرداری تهران، مدیران شهری، جمعی از معتمدین و روحانیون دارالمومنین تهران برگزار شد، شاغلان ایثارگر شهرداری منطقه تجلیل شدند.

در این مراسم اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرداری تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، بویژه شهدای جنگ تحمیلی گفت: شهیدان با نثار جان خود، عزت و اقتدار را برایمان به ارمغان آوردند.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس باعث تقویت روحیه خود باوری در مردم ایران شد و امروز اقتدار، عزت و بالندگی جمهوری اسلامی ایران و امنیت نتیجه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت مردم است، بر اعتلا، ترویج و تحکیم ارزش‌ها و باورهای فرهنگ ایثار و جهاد در جامعه، حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها، تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جامعه تاکید کرد.

کریمی در ادامه با بیان اینکه ملت غیور ایران در کنار شهدا و رزمندگان با اخلاص و ایثار خود توانست در جنگ تحمیلی و در برابر قدرت های عظیم جهانی مقابله کند، یاداور شد: سیره شهدا باید عملیاتی شود و با پیروی از آرمان های شهدا و آگاهی در مقابله با دسیسه دشمنان این انقلاب و میهن به امید خدا و نگاه اهل بیت(ع) انشالله مسیر ارتقاء و بالندگی کشورش ادامه خواهد داشت. گفتنی است در پایان این مراسم از ۲۰ رزمنده ایثارگر شاغل منطقه قدردانی و تجلیل شد.

دفاع مقدس

دفاع مقدس، اصطلاحی است که ایرانیان برای جنگ عراق با ایران که از سال ۱۳۵۹ شمسی (۱۹۸۰ میلادی) تا ۱۳۶۷ شمسی (۱۹۸۸ میلادی) به مدت حدوداً هشت سال به طول انجامید، به کار می‌برند.

در جنگ عراق با ایران، عراق آغازگر جنگ بود و در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله سراسری از طریق هوایی، زمینی و دریایی به مرزها و شهرهای ایران عملاً به یک جنگ تمام‌عیار دست زد. صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق نیز در روز ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ در مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد که عراق به صورت یک‌جانبه و بر خلاف توافق، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را لغو و برای بازپس‌گیری مناطقی که ایران از عراق اشغال کرده است اقدام می‌کند.

هر چند صدام مدعی بود حمله به ایران در پاسخ به اقداماتی است که این کشور علیه عراق انجام می‌دهد و برخی تحلیلگران و رسانه‌های مخالف با حکومت ایران نیز معتقدند ایران با اقدامات و موضع‌گیری‌هایی عراق را تحریک به حمله به این کشور کرده است، در هر صورت، عراق آغازکننده جنگ و حمله سراسری به ایران بوده است.

این در حالی است که ایران هیچ اقدامی علیه عراق و منافع حکومت آن انجام نداده‌ و مواردی که به عنوان اقدامات تحریک‌آمیز ایران علیه عراق ذکر شده است عمدتاً موضع‌گیری‌های سیاسی بوده و معمولاً این قبیل اختلافات از طرق دیگری غیر از جنگ قابل پیگیری و حل و فصل است و هیچ‌گاه مجوزی برای حمله یک‌جانبه به شهرها و اشغال آنها و کشتار مردم غیر نظامی و بمباران مناطق مسکونی و فرودگاه‌های غیر نظامی نمی‌شود. همچنان‌که سازمان ملل متحد نیز عراق را به عنوان متجاوز و آغازگر جنگ با ایران معرفی کرده است.

  • نویسنده : مهدی طاهری