قانونگذاران آمریکایی و مقامات سابق امنیت ملی پیش از این به شکست اطلاعاتی گسترده اسرائیلی‌ها پس از حمله غافلگیرانه حماس در اسرائیل در روز شنبه اشاره کرده‌اند و به دنبال اطلاعات بیشتر از دولت بایدن هستند.

به گزارش سیاسی نیوز؛ قانونگذاران آمریکایی و مقامات سابق امنیت ملی پیش از این به شکست اطلاعاتی گسترده اسرائیلی‌ها پس از حمله غافلگیرانه حماس در اسرائیل در روز شنبه اشاره کرده‌اند و به دنبال اطلاعات بیشتر از دولت بایدن هستند.

از جمله، اعضای کنگره می خواهند بدانند چگونه حماس توانست به شبکه پیشرفته دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کند و صدها موشک از غزه به اسرائیل فرستاد. تمرکز قانونگذاران روی اسرائیل است و حداقل در حال حاضر از سرزنش جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اجتناب می کنند.

به گفته دو دستیار کنگره که از جلسات توجیهی مطلع بودند و برای گفتگو در مورد مذاکرات حساس ناشناس ماندند، تیم جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، کارمندان کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و سنا را در مورد وضعیت در حال وقوع در اسرائیل در صبح روز شنبه مطلع کردند. اعضای کمیته ها خواستار برگزاری یک جلسه توجیهی به محض بازگشت به واشنگتن در روز سه شنبه شده اند.

نماینده جیم هیمز (D-Conn.)، عضو رتبه بندی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت: «این چیزی به این اندازه می تواند انجام شود، می توانم به شما بگویم که بدون سیگنال های قابل مشاهده زیاد انجام نمی شود. از نظر اندازه و جاه طلبی به نوعی تکان دهنده بود.»

هیمز هشدار داد که می خواهد تا زمانی که همه حقایق را به دست نیاورد، از قضاوت خودداری کند. او گفت، با این حال، در حالی که اطلاعات اسراییل “در حد توان خود” است، این حمله “سوالات زیادی را در مورد اینکه چه کسی می دانسته است، ایجاد می کند.”

در سوی دیگر راهرو، نماینده مایکل والتز (راست فلا)، یک کلاه سبز سابق و عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، گفت که “به وضوح تعدادی از شکست ها وجود دارد.”

والتز گفت: «نمی‌دانم که چگونه این موضوع از شبکه [اطلاعات انسانی] آنها گذشته است. آیا از سوی اسرائیلی‌ها رضایتی وجود داشت؟… نمی‌دانم آنها چگونه می‌توانستند همه اینها را بدون نوعی ارتباطات امن هماهنگ کنند، چیزی که ذهن من به آن ادامه می‌دهد.»

مقامات سابق امنیت ملی همچنین از اینکه مقامات اطلاعاتی اسرائیل این حملات را پیش از موعد تشخیص نداده اند ابراز شگفتی کردند.

میک مولروی، یکی از مقامات سابق پنتاگون و افسر سیا، این حملات را یک “شکست اطلاعاتی” خواند و اشاره کرد که احتمالا نشانه هایی از “انباشته شدن مهمات و آماده سازی نیروی تهاجمی” و همچنین فعالیت سایبری وجود دارد.

در حالی که او مقصر اصلی این شکست را به گردن مقامات اسرائیلی می‌اندازد، گفت که اطلاعات ایالات متحده نیز باید برخی از شاخص‌ها را بررسی می‌کرد. ایالات متحده پوشش دفاع هوایی برای اسرائیل فراهم نمی کند، اما دو کشور اطلاعات مشترکی دارند.

مالروی گفت: «آنها باید چیزی در این مقیاس را انتخاب می کردند.

او گفت که پیچیدگی این عملیات نشان می‌دهد که احتمالاً دولت ملتی مانند ایران پشت آن بوده است، و خاطرنشان کرد که یکی از دلایل ممکن است خنثی کردن مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده بین اسرائیل و عربستان سعودی باشد.

مالروی گفت: «اگر ایران پشت آن بود و به هر معنا این کار را تنظیم می‌کرد، آن‌ها نیابت‌های متعددی در اطراف اسرائیل دارند و می‌توانند با آغاز حملات از جهت‌های مختلف، از جمله سوریه، تشدید شوند».

یکی از مقامات امنیتی سابق اسرائیل به پولیتیکو گفت که این حمله بی‌سابقه شکستی «فاجعه‌بار» بود که با «بی‌نظمی» در نیروهای مسلح و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اجازه داده شد.

چاک فریلیچ، معاون سابق مشاور امنیت ملی کشور گفت: «این یک شکست از نظر اطلاعاتی، عملیاتی است. واضح است که ما کاملاً با این کار ناآماده گرفتار شدیم. مقر لشکر مسئول غزه اشغال شده بود، آنها در آشفتگی به سر می برند و به همین دلیل کل واکنش به تعویق افتاده است.

هیمز همچنین گفت که ایران احتمالاً در سازماندهی این حمله دست داشته است.

هیمز گفت: «ما قطعاً از اسرائیل به هر نحو ممکن حمایت خواهیم کرد و این برای حماس پایان بسیار بدی خواهد داشت». اگر ایران دستی در این کار داشته باشد، برای ایران بد خواهد شد.»

والتز دولت بایدن را به دلیل سیاست ضعیفش در ایران برای ادامه دادن تسلیحات به حماس و حزب‌الله متهم کرد. او گفت که به دو گروه اجازه داده شد تا انبار عظیمی از راکت‌های هدایت‌نشده ایجاد کنند که می‌تواند پدافند هوایی گنبد آهنین اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهد.

والتز گفت: «شرکتی که به طور کامل منابع مالی و منابع آن را تامین می کند، ایران است. همه راه‌ها به شکست‌های سیاست این دولت در قبال ایران برمی‌گردد.

سخنگوی شورای امنیت ملی بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

  • نویسنده : عبدل