گلنوود، IA - مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ را درید و به انزواگرایی در حزب جمهوری خواه به عنوان همدست در حمله گسترده حماس به اسرائیل اشاره کرد و "عقب نشینی آمریکایی ها در صحنه جهانی" را محکوم کرد.

به گزارش سیاسی نیوز؛ مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ را درید و به انزواگرایی در حزب جمهوری خواه به عنوان همدست در حمله گسترده حماس به اسرائیل اشاره کرد و “عقب نشینی آمریکایی ها در صحنه جهانی” را محکوم کرد.

پنس در یک توبیخ کوبنده، «صداهای مماشات مانند دونالد ترامپ، ویوک راماسوامی و ران دیسانتیس را مورد انتقاد قرار داد که معتقدم برخلاف سنت در حزب ما که آمریکا رهبر جهان آزاد است، عمل کرده است».

اظهارات پنس در آیووا نشان‌دهنده اولین موج در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان از خشونت‌هایی بود که در روز شنبه رخ داد – و عملاً چالشی را برای جمهوری‌خواهان نادیده گرفت که به گفته او «زبان انزواطلبی و مماشات را پذیرفته‌اند».

نقش ایالات متحده در حفظ امنیت جهانی یکی از مهمترین نقاط اصطکاک بین نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری خواه است – که اکنون به دلیل خشونت در اسرائیل می تواند به شیوه ای جدید فوران کند. انتقاد پنس از ترامپ نامشخص بود. اما این برای شکستی که در رویکرد قبلی آنها در قبال اسرائیل نشان داد، قابل توجه تر بود. روز شنبه روابط ایالات متحده و اسرائیل که زمانی یکی از اولویت های امضای دولت ترامپ و پنس بود، به طور ناگهانی به یک موضوع بین آنها تبدیل شد.

پنس با انتقاد از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل «طرح‌کردن ضعف در صحنه جهانی»، در رویدادی در نزدیکی مرز نبراسکا انگشت اتهام را به سمت راست گرفت.

پنس گفت: «این همان چیزی است که وقتی رهبران حزب جمهوری خواه در صحنه جهانی علامت عقب نشینی می دهند، اتفاق می افتد.

هنگامی که او خط ریگانسکی را اضافه کرد که «زمان بازگشت به صلح از طریق قدرت فرا رسیده است»، نامزدی که تک رقمی شده بود در سطح ملی مورد تشویق و تحسین قرار گرفت.

لری وینوم، یک بانکدار ۵۹ ساله که برای شنیدن پنس به یک مرکز ارشد محلی آمده بود، گفت: “حمایت از متحدانمان و انجام کارهایی در همسایگی آنها برای اینکه به ایالات متحده نیاید مهم است.”

پنس تعامل با جهان و حمایت از اوکراین در درگیری این کشور با روسیه را یکی از ویژگی های مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است و در اوایل امسال به اولین نامزد ریاست جمهوری جمهوریخواهان تبدیل شد که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد. این پیامی است که عموماً در حزب او پذیرفته نشده است: حتی برادر خود، نماینده گرگ پنس از ایندیانا، اخیراً به لایحه اختصاص بودجه با هدف ارائه کمک های بیشتر به اوکراین رأی منفی داد.

چندین نامزد ضعیف، از جمله پنس و نیکی هیلی، سفیر سابق در سازمان ملل، جناح‌های راست را که می‌خواهند از دخالت آمریکا در درگیری‌های خارج از کشور مانند جنگ در اوکراین عقب‌نشینی کنند، انتقاد کرده‌اند.

آن حوزه‌های انزواطلب‌تر، در ترامپ و نامزدهای دیگری مانند راماسوامی، کارآفرین بیوتکنولوژی، که دیدگاهی نادیده‌انگیز نسبت به اوکراین و دیگر اولویت‌های سنتی آمریکا مانند امنیت تایوان دارد، قهرمانان پرطرفداری پیدا کرده‌اند.

با این حال، اکثر نامزدهای جمهوری خواه روز شنبه به پیام محدود حمایت از اسرائیل و انتقاد از دولت بایدن پایبند بودند. ترامپ، پیشتاز برتر این رقابت‌ها، بخشی از صبح خود را صرف انتشار پیام‌هایی در رسانه‌های اجتماعی درباره موضوعی کاملاً نامرتبط کرد – مبارزه حقوقی او با تیش جیمز، دادستان کل نیویورک.

تاریخچه ای از بحران های امنیتی خارجی وجود دارد که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا را شکل داده است. در سال ۲۰۰۷، ترور بی نظیر بوتو در پاکستان به تمرکز مجدد رقابت های نامزدی جمهوری خواهان روی مسائل امنیتی کمک کرد، به گونه ای که به جان مک کین کمک کرد تا نامزدی خود را احیا کند. چهار سال پیش، قتل قاسم سلیمانی، رهبر نظامی ایران توسط دولت ترامپ، نامزدهای دموکرات را وادار کرد تا در کمپینی که عمدتاً بر بحث‌های اقتصادی و فرهنگی داخلی متمرکز بود، به نگرانی‌های امنیت ملی بپردازند.

ترامپ روز شنبه از سیاست های دولت قبلی خود در قبال اسرائیل تمجید کرد و در عین حال کاخ سفید فعلی را مورد انتقاد قرار داد.

ترامپ در بیانیه‌ای که از سوی ستاد انتخاباتی‌اش منتشر شد، گفت: «این حملات حماس مایه شرمساری است و اسرائیل حق دارد از خود با قدرت زیاد دفاع کند». متأسفانه، دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی به تأمین مالی این حملات کمک کرد، که بسیاری از گزارش ها می گویند از سوی دولت بایدن آمده است. ما از طریق توافقنامه آبراهام صلح بسیار زیادی را به خاورمیانه آوردیم، فقط برای اینکه شاهد باشیم که بایدن با سرعتی بسیار سریعتر از آنچه که هر کسی فکرش را می کرد، آن را از بین برد. دوباره شروع کنیم.”

هیلی گفت که حماس در پنجاهمین سالگرد جنگ یوم کیپور به اسرائیل “اعلان جنگ داده است” و این گروه را “یک سازمان تروریستی تشنه به خون تحت حمایت ایران و مصمم به کشتن هر چه بیشتر انسان های بی گناه” خوانده است.

دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، خواستار “پاسخ سریع و مرگبار” شد و گفت که “آمریکا باید در کنار اسرائیل بایستد.”

نامزد انتخابات ریاست جمهوری جمهوریخواهان – و متحد دیرینه اسرائیل – در پستی در شبکه های اجتماعی و به دنبال آن ویدئویی از سخنرانی وی گفت: حملات تروریستی مفتضحانه ای که توسط گروه تروریستی حماس علیه غیرنظامیان بی گناه اسرائیل انجام شد، مستحق پاسخ سریع و مرگبار است. مستقیم به دوربین

سخنگوی کمپین راماسوامی، تریشیا مک لافلین، بیانیه ای از طرف او صادر کرد.


مک لافلین گفت: «ما در کنار اسرائیل ایستاده ایم و از این حملات وحشت زده شده ایم. تیراندازی به غیرنظامیان و ربودن کودکان جنایات جنگی است. حق اسرائیل برای وجود و دفاع از خود هرگز نباید مورد تردید قرار گیرد. نمی توان اجازه داد تروریست های حماس و حزب الله پیروز شوند.


کریس کریستی در پستی در شبکه های اجتماعی نوشت: مماشات بایدن با دشمنان اسرائیل باعث جنگ علیه اسرائیل شده است… این تروریسم با آزادی احمقانه ۶ میلیارد دلاری بایدن برای ایرانیان تامین مالی می شود.

تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی نیز دولت بایدن را مقصر دانست. او گفت: «هرچند حقیقت این است که جو بایدن از این حملات به اسرائیل حمایت مالی کرد.

اما آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در یک پست در رسانه های اجتماعی این ادعاها را رد کرد.

“من نمی توانم در مورد سال ۲۰۲۴ به دلیل قانون هچ اظهار نظر کنم. اما می توانم واقعیت ها را روشن کنم: حتی یک سنت از این بودجه هزینه نشده است و وقتی هزینه شود، فقط می توان آن را برای چیزهایی مانند غذا و دارو هزینه کرد. مردم ایران.”

اندرو بیتس، معاون سخنگوی کاخ سفید نیز در پستی در X این اتهامات را “یک دروغ شرم آور” خواند.

و متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پاسخ داد و نوشت: “بیایید شفاف باشیم: توافق برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران به خانه هیچ ارتباطی با حمله وحشتناک به اسرائیل ندارد. این فقط می تواند برای نیازهای بشردوستانه مانند غذا و دارو باشد

  • نویسنده : عبدی