آنها که با انتخابات قهر کردند توانسته‌اند کاری برای مردم کنند؟!

به گزارش سیاسی نیوز؛ مسعود پزشکیان درباره‌ی مهمترین خطر قدرت گرفتن تندروها در انتخابات پیشِ رو گفت: اگر صحنه از میانه‌روها خالی شود تندروها ورود خواهند کرد و با حضور آنها شرایطی ایجاد می‌شود که اگر روزی بخواهید وارد این میادین شوید هم دیگر نتوانید.

آقای پزشکیان در گفت‌وگویی با اشاره به عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس گفت: هر اسمی روی این کارها بگذارند خیانت است. مقام معظم رهبری توصیه کردند که کاری کنید تا انتخابات پر رونق شود اما برخی نه تنها نمی‌خواهند رونق انتخابات را افزون کنند بلکه می‌خواهند آن را کم رونق‌تر از پیش هم برگزار کنند. با روندی که هیئت‌های اجرایی در پیش گرفته طبیعتا در خیلی جاها مشارکت مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این تمامیت‌خواهی‌ها به ضرر مملکت و آینده‌ی کشور خواهد بود. هر چقدر مشارکت افزایش پیدا کند پایه‌های کشور تقویت می‌شود و هر چقدر مشارکت کاهش پیدا کند کشور و حاکمیت را تضعیف کرده‌ایم و با چنین کارهایی ضربه‌پذیری کشور هم افزایش پیدا خواهد کرد.

پزشکیان پیرامون نسبت چنین برخوردهایی از سوی هیئت‌های اجرایی دولت با توصیه‌های رهبری گفت: من تصور می‌کردم که با این توصیه‌ها که از ابتدای سال بیان شده فضای انتخابات را باز کنند و اجازه دهند عده‌ی بیشتری با سلایق مختلف بیایند تا درصد بیشتری امکان رای دادن را پیدا کنند ولی کاری که انجام دادند وضعیت را از دوره‌ی قبل هم بدتر خواهد کرد مگر اینکه در ادامه این‌گونه پیش نرود.

نماینده‌ی میانه‌رو مجلس شورای اسلامی درباره‌ی تناقض این نوع رفتارها با ادعاهای مسئولان دولتی مبنی بر پیروی از رهبری گفت: اگر دولت از سخنان رهبری پیروی می‌کرد که عملکردشان در بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌ها اجرایی چنین بروندادی نداشت. افرادی را حذف کرده‌اند که هیچ مشکلی نداشتند. البته من معتقدم کسانی که از نگاه برخی، مشکلات سیاسی دارند هم باید تایید صلاحیت می‌کردند تا مردم انتخاب کنند.

پزشکیان در توضیح بیشتری پیرامون این دیدگاه خود گفت: اینکه اجازه ندهیم مردم انتخاب کنند و خودمان به جای مردم انتخاب کنیم و کسانی که نظرشان با نظر ما یکی نیست حذف کنیم در نقطه‌ی مقابل سیاست‌ها رهبری است. توصیه‌ی رهبری این است که فضایی ایجاد شود تا مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. با این کاری که انجام داده‌اند خلاف سیاست و توصیه‌ی رهبری عمل می‌کنند. معلوم نیست که چرا چنین کاری می‌کنند!

نماینده‌ی مردم در مجلس در ادامه گفت: من انتظار داشتم با توصیه‌های مقام معظم رهبری فضا را برای حضور در انتخابات باز کنند اما بر خلاف آن توصیه‌ها عمل کرده‌اند، در حالی که مدعی هستند مطیع فرمان رهبری هستند. باید فکر کنند که چرا رفتاری دارند که نتیجه‌ی آن ضد توصیه‌ی رهبری خواهد شد. اینها که مدعی هستند ذوب در ولایتند و دیگران ولایت را قبول ندارند حداقل سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام کرده است را اجرایی و عملیاتی کنند.

او با اشاره به رد صلاحیت خود در هیئت‌های اجرایی گفت: در زمان نمایندگی جز اینکه به فکر مشکلات مردم و پیگیر رفع آنها باشیم کار دیگری نکردیم. اگر می‌خواهند ما را حذف کنند خیلی هم لطف کردند! مگر من به خاطر منافع شخصی خودم یا اطرافیانم کاندیدا شده‌ام؟! در چهار دوره‌ی نمایندگی یک مورد را هم نمی‌توانند پیدا کنند که برای خودم یا اطرافیانم کاری انجام داده باشم. سعی کردم زندگی‌ام طوری باشد که صادقانه در خدمت مردم باشیم.

پزشکیان درباره‌ی دیدگاه افرادی که تمایلی به مشارکت در انتخابات پیشِ رو ندارند، گفت: با صندوق رای و حضور در انتخابات نباید قهر کرد. افرادی که با انتخابات قهر کردند توانسته‌اند کاری برای مردم کنند؟! اگر ما کنار بکشیم مشکلات مملکت حل خواهد شد؟ تا جایی که ممکن است در انتخابات حضور خواهیم داشت. این مملکت و انقلاب برای مردم است و اگر اعتراضی وجود دارد برای این است که از مسیر عدالت و آزادی منحرف نشویم.

این نماینده‌ی مردم در مجلس گفت: اسلام برای پیاده کردن حق و عدالت و اخلاق و انصاف آمده است. بعضی رفتارهایی که می‌شود ضد آن چیزی است که به آن عقیده داریم. دولت باید پیشتاز می‌شد به دنبال افرادی می‌رفت و آنها را هم به کاندیداتوری در انتخابات دعوت می‌کرد تا با این کار حضور مردم در انتخابات را افزایش دهد. نه اینکه آنهایی که خودشان در انتخابات ثبت نام کردند هم کنار بگذارد. با چنین روندی که مشکل حل نمی‌شود. باید اجازه دهند همه در انتخابات حضور پیدا کرده و در نهایت هم مردم انتخاب کنند. اگر قرار بود خودمان گزینش کنیم پس رای مردم را برای چه می‌خواهیم؟!

مسعود پزشکیان درباره‌ی ضرورت شکل گرفتن ائتلافی میان نیروهای میانه‌رو گفت: همه‌ی آن کسانی که دلشان برای انقلاب، شهدا و سربلندی این کشور می‌تپد و دلسوز هستند و می‌خواهند مملکت ما مطابق آرمان‌هایی که داشتیم پیش برود نباید صحنه را خالی کنند. اگر صحنه از این افراد خالی شود تندروها ورود خواهند کرد و با حضور آنها شرایطی ایجاد می‌شود که اگر روزی بخواهید وارد این میادین شوید هم دیگر نتوانید. باید در صحنه بود و کمک کرد تا مشکلات را تا جایی که از دستمان برمی‌آید رفع کرد. هر کسی در هر جایی هست باید دور یکدیگر جمع شوند و کمک کنند تا وحدت و انسجام شکل بگیرد.

او در ادامه گفت: بر خلاف سیره پیامبر که بر برادری مسلمانان (و نه فقط مومنان) تاکید داشتند، برخی افراد مومن و معتقد را هم با کوچکترین اختلاف نظر و سلیقه حذف می‌کنند. معلوم نیست چنین تفکری را از کجا آورده‌اند. همه‌ی کسانی که می‌توانند کاری کنند باید در صحنه باشند و این نوع رفتارها را شفاف‌سازی کنند که چنین رفتارهایی اساسا دینی و منطبق بر رفتار پیامبر و ائمه نبوده است.

پزشکیان با بیان اینکه «مردم مشکل نیستند؛ مشکل ما هستیم»، گفت: اگر صادقانه و بر اساس عدالت و انصاف با مردم رفتار می‌کردیم به اینجا که الان هستیم نمی‌رسیدیم. بسیاری از افراد میانه‌رو به دلیل همین رفتارها پیش ثبت نام نکردند. برادرانی که ادعا می‌کنند مطیع رهبری هستند باید سراغ افرادی که در جامعه مقبولیت دارند می‌رفتند و از آنها خواهش می‌کردند تا ثبت نام کنند؛ نه اینکه حتی آنهایی که در این شرایط ثبت نام کردند را هم حذف کنند.

این نماینده‌ی میانه‌رو مجلس یازدهم گفت: مردم در صحنه حضور داشته باشند. امیدآفرینی صرفا از مجلس به وجود نمی‌آید. در کنار مجلس، با مطالبه‌گری در چارچوب قوانین می‌توانند سیاستمداران و مجریان را وادار سازند تا در همان چارچوب عمل کنند. امام علی می‌گوید که جامعه اصلاح نمی‌شود مگر آنکه والیان و حاکمان انسان‌های درستکاری باشند؛ و این والیان صالح باقی نمی‌مانند مگر اینکه جامعه‌ مطالبه‌گر باشند. اگر من به جایگاهی در قدرت برسم و کسی از من سوالی نپرسد و پیگیری نداشته باشد طبیعی است که این جامعه رو به صلاح نخواهد رفت. حضور مردم در تمام زمان‌ها می‌تواند اثرگذار باشد.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که «حضور در مجلس آینده چه تاثیری دارد؟»، گفت: مهمترین کاری که در مجلس داریم قوانین نوشته‌شده‌ای است که اجرایی نشدند و باید پیگیری شود؛ اینکه پشت سر هم قانون بنویسیم کار درستی نیست. قوانین بسیار خوبی در رابطه با مسائل مختلف داریم اما اجرا نشده‌اند. در شرایطی که قوانین، اجرا نمی‌شود اگر باز هم قانون خوب بنویسیم فایده‌ای ندارد. مجلس باید پیگیری کند که مدیران اجرایی قوانین که تصویب شده را اجرایی کنند و از طرف دیگر افرادی در پست‌های مدیریتی حضور داشته باشند که مهارت اجرای آن را داشته باشند. علت اینکه قوانین اجرایی نمی‌شود آن است که کسانی مدیر می‌شوند که علم، مهارت و تجربه‌ی اجرایی ندارند.

او در ادامه می‌گوید: ما در مجلس می‌گوییم قانون‌های خوب بسیاری نوشتیم و آنها در دولت هم می‌گویند ما خیلی کار می‌کنیم اما اینکه افرادی به شکل شبانه‌روزی هم مشغول فعالیت باشند اما به هدف مشخصی نرسند تفاوتی با کار نکردن ندارد. برای مثال، وضعیت برنامه‌های توسعه را بررسی کنید؛ وقتی قوانین اجرایی نمی‌شود ما هر چقدر هم قانون بنویسیم فایده‌ای ندارد قانون خوب نوشتن کافی نیست و مجلس باید پیگیری کرده و بر عملکرد دولت نظارت دقیقی داشته باشد تا این قوانین به مرحله‌ی اجرا برسد.

پزشکیان راه حل فعال شدن جامعه را اینطور توضیح می‌دهد: فعالان سیاسی و مسئولان باید با مردم صادقانه رفتار کنند و به دنبال منافع شخصی و جناحی خود نیستند و به دنبال آزادی و عدالت و عزت برای جامعه هستند. اگر توانستند به این شکل خود را به جامعه معرفی کنند رفتار و گفتارشان آگاه‌کننده خواهد بود و باعث فعال شدن جامعه می‌شود. در حال حاضر جامعه می‌گوید که این فعالان سیاسی به فکر منافع خودشان هستند و این مسئله‌ای است که ضرورت دارد افراد فعال در عرصه‌ی سیاسی به آن توجه داشته باشند.

این فعال سیاسی جریان میانه‌رو در پاسخ به این سوال که «حضور میانه‌روها در مجلس و دولت چه فایده‌ای برای مردم دارد؟»، گفت: اگر موانع حضور میانه‌روها بر سر کار برداشته شود برای هر مشکلی راه‌حل‌هایی از نظر علمی وجود دارد اما مشکل این است که افرادی که علم، مهارت و انگیزه‌ی اجرا کردن این راه‌حل‌ها را داشته باشند اجازه‌ی ظهور و بروز پیدا نمی‌کنند. اگر موانع برداشته شود توان حل مشکلات در میان این افراد وجود دارد. ما هیچ چیزی از کشورهای اطراف‌مان کم نداریم. اگر میدان باز شود که خلاقیت‌ها امکانی برای بروز و ظهور پیدا کند.

او با انتقاد از بی تفاوتی برخی مسئولان نسبت به مسئله‌ی فرار مغزها گفت: شاهد خروج مغزها و سرمایه‌ها از کشور هستیم. بعضی از آقایان می‌گویند رفتن اینها مهم نیست. این آقایان متوجه نیستند که اگر قرار بر درست شدن این مملکت باشد آن فکر و اندیشه و خلاقیت است که می‌تواند مشکلات مردم را حل کند.

پزشکیان درباره‌ی عملکردهای جبهه پایداری و نیروهای سیاسی نزدیک به آن می‌گوید: هر نوع تفکر و اندیشه‌ای که ذهنیت بسته‌ای را برای انسان‌ها ایجاد کند و اجازه‌ی شنیدن دیگری را ندهد نوعی بت‌پرستی و شرک است. مقابله با علم و تجربه و مقاومت در برابر آن عقبگرد و جهل و شرک است. هر کسی که در چنین مسیری قرار دارد رفتاری فرعونی دارد.

نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرونده‌ی «فساد واردات چای» و رفتار دوگانه‌ی برخی نسبت به فساد در دولت روحانی و رئیسی گفت: اصل وقوع فساد چه در این دولت و چه در آن دولت قابل قبول نیست، اما دوگانگی رفتار بعضی از جمله نمایندگان مجلس نسبت به فساد، از عدم صداقت سرچشمه می‌گیرد. اگر قرار بر اعتراض به فساد است نباید نسبت به فساد دوست و دشمن دوگانه رفتار کرد. قضاوت جامعه نسبت به مجلس این است که برخی خواهران و برادران ما صادقانه رفتار نمی‌کنند.

  • نویسنده : عبدی
  • منبع خبر : انصاف نیوز