شهردار منطقه ۱۴ از آغاز طرح «مساجد آرمانی» ویژه نوجوانان در طول سال تحصیلی و به منظور اجرای برنامه های فرهنگی، ورزشی و آموزش محور برای ایجاد نشاط و توانمندی این گروه سنی خبرداد.

به گزارش سیاسی نیوز، امیر یزدی با اشاره به اجرای طرح مساجد آرمانی در ۲۱ محله دارالمومنین تهران که تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نوجوان از برنامه های فرهنگی، اردوهای تفریحی، ورزشی و دوره های مهارت افزایی بهره مند شده اند، گفت: در دور دوم این طرح که تا پایان سال تحصیلی و با محوریت مساجد فعال در هر محله و با مشارکت مدارس اجرا می شود، برنامه های فرهنگی و آموزشی در حوزه های مختلف تعلیم-تربیتی در کنار ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در کنار برنامه های مفرح درنظر گرفته شده است.

یزدی با اشاره به اهمیت نقش مساجد در افزایش مشارکت فعالان فرهنگی این گروه سنی گفت: بر این اساس مساجد آرمانی هر محله متناسب با فعالیت ویژه کودکان و نوجوانان دارالمومنین تهران انتخاب خواهد شد.

کلاس های آموزشی و مهارت افزایی ویژه نوجوانان دختر و پسر، اجرای برنامه های هنری با حضور نوجوانان، اجرای مسابقات و دوره های ورزشی و اردوهای زیارتی، طبیعت گردی و ورزشی، علمی و… از جمله برنامه های درنظرگرفته شده است که به گفته یزدی با استمرار این طرح ویژه دانش آموزان نوجوان در مدارس، محله و مساجد منتخب برگزار خواهد شد.

برخی از ویژگیهای مسجد آرمانی اسلام عبارتند از: 

۱. مسجد، محور جنگ و مبارزه با دشمن است. 

مسجد، در صدر اسلام، مرکز تجهیز لشکر و سپاه بوده است. محراب یعنی مکان حرب و جنگ و جنگ، گاهی با دشمن بیرونی و طاغوت است و گاهی با شیطان و دشمن درونی است. سنگر مقدم هر دو نوع جبهه و جهاد، مسجد است. دشمن همیشه درصدد بوده است تا این سنگر را به تصرف خود در آورد. مسلمانان هم اگر بخواهند در نزاع با دشمن پیروز و سربلند باشند؛ بایستی این سنگر را حفظ و تقویت کنند. 

امام راحل میفرمایند: 

“این مسجدها را سنگر قرار بدهید برای اسلام، در صدر اسلام، از این همه چیز بیرون میرفت؛ مسجد محل قضاوت بود، مسجد محل چه بود، مسجد بسیج بود، بسیج سپاه بود. این مسجدها را باید، شما، محکم نگه دارید. نگویند به شما که دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم! ما انقلاب کردیم، ما انقلاب کردیم؛ مسجد درست کنیم. ما برای خدا انقلاب کردیم. شما، ملت ما انقلاب کرده است و از زبان ملت است که “جمهوری اسلامی”. جمهوری اسلامی باید همه چیزش اسلامی باشد. این مساجد سنگرهای اسلام است. محراب محل حرب است. اینها سنگرند برای اسلام. حفظ کنید اینها را. گول نخورید از این اشخاصی که میخواهند بازی بدهند که “آقا شما چکار دارید به این کارها، دارند خودشان میکنند!” 

یکی از زیباترین هنرهای حضرت امام خمینی(ره) به صحنه آوردن جوانان و مساجد با طرح شجرهای زیبا و مقتدر، به نام بسیج بوده است که انصافاً ثمره و نتیجههای بسیار زیادی از خود (به خصوص در زمان دفاع مقدس) به ارمغان گذاشته است. این کانون در زمان جنگ مسلحانه، محور مبارزه نظامی بوده است و در زمان شبیخون و ناتوی فرهنگی، محور مبارزه فرهنگی خواهد بود. 

۲. مسجد، محور قضاوت حاکم عادل است. 

پیامبر اکرم(ص) در مدینه، در مسجد قضاوت میکرده است. امیرالمؤمنین(ع) در مسجد کوفه، در محلی به نام “دکه القضا”، قضاوت میکرده است و به تشریح قاضی که در خانه قضاوت میکرده؛ میفرموده: شأن قضاوت را پایین نیاور، به مسجد بیا و قضاوت کن. 

البته درخصوص قضاوت در مسجد، نظریات، مختلف است. برخی قائلند که قضاوت در مسجد کراهت دارد و برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قضاوت در مسجد اولی است. 

۳. مسجد، محور حکومت حاکم است. 

یکی از تفاوتهای مسجد با کلیسا این است که کلیسا صرفاً به رابطه فردی بین افراد و خدای تبارک و تعالی میپردازد، اما مسجد از زمان رسول خدا – صلیالله علیه و آله و سلم – و حتی در زمان خلفا، مرکز سیاست اسلام بوده است. در اسلام، شالوده و اساس تدبیر ممالک در مسجد بنیان نهاده میشود. 

از منبر مسجد بوده که خطبههای سازنده و سیاسی، از گذشته تاکنون، به گوش میرسیده و مردم را به حرکت واداشته است. در خطبههای نماز جمعه، آگاهیهای سیاسی مردم در هر هفته تقویت پیدا میکرده و جامعه را به سمت تعالی سیاسی و معنوی سوق میداده است. 

۴. گرچه مسجد محور سیاست است، اما نباید به محلی برای دنیاطلبی تبدیل شود. 

“ومن أظلم ممن منع مساجدالله أن یذکر فیها اسمه و سعی فی خرابها اولئک ما کان لهم أن یدخلوها الا خائفین لهم فی الدنیا خزی و لهم فی الاخره عذاب عظیم” (بقره / ۱۱۴) 

“و کیست ستمکارتر از کسی که مردم را از مساجد خدا و اینکه نام خدا در آنها برده شود؛ جلوگیری نموده، در خرابی آنها کوشش میکند. اینها دیگر نباید داخل مساجد شوند، مگر با ترس. اینها در دنیا خواری و در آخرت عذابی بزرگ دارند.” 

پیامبر اکرم – صلیالله علیه و سلم – میفرمایند: 

“یأتی فی آخرالزمان أناس من أمتی یأتون المساجد یقعدون فیها حلقاً ذکرهم الدنیا و حب الدنیا لاتجالسوهم فلیس لله بهم حاجه” 

در آخرالزمان گروهی از امت من خواهند آمد که به مساجد میآیند و دور هم مینشینند، درحالی که کلام آنها دنیا و دوستی دنیاست، از مجلس آنان برحذر باشید. 

۵. رعایت آداب مسجد 

در اسلام برای حفظ شأن و جایگاه مسجدف احکام و آداب مختلفی وضع شده که برخی احکام مختص مساجد خاصی چون مسجدالحرام، مسجدالنبی و… است. برخی از احکام و آداب عمومی مساجد عبارند از: 

  • نویسنده : زهرا عبدلی
  • منبع خبر : پایگاه تخصصی مسجد