قوه قضائیه در راستای حفاظت از محیط زیست عمل تخریب ویلاهایی که در بستر بکر طبیعت ساخته شده‌ بودند را از خود شروع کرد تا نشان دهد در امر مقابله با طبیعت خواری بسیار جدی است.

به گزارش سیاسی نیوز؛ تخریب و تصاحب منابع طبیعی با ویلاسازی و مجتمع سازی یکی از معضلاتی است که هم فعالان محیط زیست درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند و هم حق مردم برای بهره بردن از این مواهب خدادادی نقض می شود. مشخص نیست با چه سازوکاری برخی از نهادها و سازمان‌ها در بستر رودخانه‌ها و کنار ساحل دست به ویلاسازی زده اند و درواقع بخشی از این منابع طبیعی را قرق کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب نیز تاکید جدی بر روی آزادسازی این منابع طبیعی داشتند. اراضی عباس آباد یکی از این موارد بود که با دستور مستقیم رهبر انقلاب به نماد گردشگری تهران تبدیل شد. دستور صریح مقام معظم رهبری بر صیانت از این اراضی و تبدیل آن به کاربری‌های فرهنگی باعث حفظ بافت این منطقه تاکنون شده است. این درحالی بود که در دهه ۷۰ قرار بود ساختمان برخی ادارات دولتی در این مکان احداث شود.

حالا قوه قضائیه و دولت سیزدهم همین رویه مردم محوری را در پیش گرفته‌اند و در این راه اقدامات عاجل و عملی انجام شده است که نویدبخش مقابله با فساد در حوزه ساحل‌خواری، کوه خواری و … در کل طبیعت خواری است.

در همین راستا، با دستور مستقیم حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ساختمان قوه قضائیه در بستر رود چالوس تخریب شد.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه این اقدام به دستور رئیس قوه قضائیه صورت گرفت است، گفت: «البته ساخت این ساختمان مربوط به قبل از انقلاب است اما در حریم و بستر رودخانه بنا شده و جزو اموال دستگاه قضایی بوده است. لذا رئیس محترم قوه قضاییه دستور تخریب آن را صادر کرده و با این کار به دستگاه های دیگر و مردمی که به حریم و اراضی ملی تجاوز کرده اند هشدار داد که دستگاه قضایی در صیانت از حقوق عامه از خود شروع کرده و عزم خود را برای این منظور بیش از پیش جزم کرده است.»

دادستان کل کشور ادامه داد: «این کار نمادی است در راستای مبارزه با هرگونه تعدی به اموال و اراضی ملی و بیت المال که البته این کار استمرار خواهد داشت و همه باید بدانند قوه قضاییه در برخورد با مجرمان و متخلفان اراده جدی داشته و این عزم را از خود شروع کرده است.»

بنابراین قوه قضائیه با اقدام جدی و عملیاتی از خود شروع کرده است که نشان دهد هیچ احجاف و تساهلی در مقابل این موضوع مهمی که محیط زیست ایران را در برخی از نقاط به شدت تهدید می‌کند، وجود نخواهد داشت. قوه قضائیه با این کار ضرب الاجلی خاص در خصوص تخریب ساختمان‌هایی که در بستر بکر طبیعت ساخته شده و آنرا تخریب کرده است، تعیین کرد.

البته در همین راستا دولت نیز دست به کار شده است. حجت‌الاسلام رئیسی جمعه ۸ بهمن ماه در سفر به استان گیلان به دستگاه‌های دولتی دستور داد سواحلی را که به صورت غیرقانونی در حریم ۶۰ متری دریا تصرف کرده‌اند در تمامی استان‌های ساحلی سریعا به نفع مردم آزاد شود.

بعد از دستور صریح رئیس جمهور، راه دسترسی اردوگاه ورزشی و فرهنگی شهید عظیمی متعلق به سازمان بهزیستی کشور مستقر در ساحل بابلسر با حضور استاندار مازندران و دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران باز و ساحل برای عموم آزاد شد. همچنین رئیس جمهور مهلت بیست روزه ای را برای آزادسازی همه سواحل اعلام کرد.

موضوع طبیعت خواری خصوصا از سوی برخی ارگان‌ها متاسفانه آسیب بسیاری به طبیعت وارد کرده است. این موضوع در برخی روستاها‌ باعث گلایه و نارضایتی مردم شده است. کوه خواری در برخی روستاها باعث شده که اکوسیستم کشور در این حوزه بهم بخورد. تا چند سال پیش برخی از روستاها به سبب اینکه مردم برای کار به شهرها می آمدند روز به روز خالی از سکنه می شد اما این روزها به صورت عکس برخی برای اینکه مکان تفریحی برای خود بسازند به روستاها رفته و با ویلاسازی به تخریب محیط زیست می پردازند.

این امر باعث شده که طبیعت به طور شدیدی آسیب ببیند. از یک طرف زمین‌های کشاورزی تبدیل به ویلا و مراکز مسکونی شده اند و از سوی دیگر در بکرترین بسترهای طبیعی مانند کنار رودخانه، جنگل، کوه و ساحل دست به ساخت و ساز زده شده است. متاسفانه ارگان های رسمی کشور به جهت ایجاد فضای تفریحی برای کارکنان خود دست به تصاحب این بسترهای طبیعی زده اند و حتی تا جایی پیش رفته اند که آنرا به طور اختصاصی در اختیار گرفته و مردم را از حضور در این مناطق محروم کرده اند.

آنچه در این حوزه باید دانست هم دولت و هم قوه قضائیه به طور کاملا جدی از خود امر مقابله با فسادی که طبیعت را مورد تخریب قرار می‌دهد، آغاز کرده اند. از یک سو رسانه ها نیز با توجه به جدیت این دو قوه باید بیشتر پیگیر ماجرا شده و خصوصا در مناطقی که اطلاعاتی دارند با رسانه ای کردن آن این دو قوه را در امر مقابله با طبیعت خواری یاری دهند.

  • نویسنده : حسن عبدل