میانگین دمای جهانی بین آبان ۱۴۰۱ و مهر ۱۴۰۲ به ۱٫۳۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیش‌از توسعه صنعتی رسید و سال آینده حتی گرم‌تر از این خواهد بود.

پاییز سبز – گروهی از محققان بر اساس داده‌های دمای سطحی از مرکز اروپایی پیش‌بینی میان‌مدت وضع هوا، میانگین دمای هوا را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که محرک اصلی این گرمای جهانی، گرمایش زمین دراثر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جَو است.

نسبت‌دادن مقدار دقیق گرمایش به عوامل مختلف چالش‌برانگیز است. به‌گزارش نیوساینتیست، محققان می‌گویند حدود ۱٫۲۸ درجه‌ی سانتی‌گراد از افزایش میانگین دما را می‌توان به تغییرات اقلیمی نسبت داد. آن‌ها همچنین دریافتند که بیشتر گرمای باقیمانده از این مقدار را می‌توان به تغییرات الگوی آب‌وهوای گرم رویداد ال‌نینو در اقیانوس آرام در ماه ژوئن نسبت داد. تنها بخش بسیار کوچکی از این ۱٫۳۲ درجه سانتی‌گراد به دلیل تغییرپذیری طبیعی به وجود آمده است.

همچنین، محققان برای مقایسه‌ی احتمال گرمای شدید مشاهده‌شده در کشورهای مختلف سراسر جهان، بدون احتساب و با احتساب تأثیر تغییرات اقلیمی ناشی‌از انسان، از مدل‌های اقلیمی استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که در طول دوره‌ی مورد مطالعه حدود ۹۰ درصد از جمعیت جهان حداقل ۱۰ روز در معرض گرمای شدید قرار گرفتند که به‌طور قابل‌توجهی به دلیل تغییرات اقلیمی بیشتر شده بود. نزدیک به دو میلیارد نفر حداقل یک دوره‌ی پنج روزه از درجه حرارت شدید را تجربه کردند که احتمالاً حداقل دو برابر ناشی‌از تغییرات اقلیمی بود.

جویس کیموتای از سازمان هواشناسی کنیا می‌گوید: «این گرمای شدید واقعاً بر هر انسانی در این سیاره تأثیر می‌گذارد و آسیب‌پذیرترین افراد را بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

هشدار دانشمندان: تغییرات اقلیمی جان یک میلیارد نفر را خواهد گرفت

مطالعه مروری جدیدی نشان می‌دهد در طول قرن آینده یک میلیارد نفر براثر فجایع اقلیمی جان خود را از دست خواهند داد.

مرور تازه‌ای از ۱۸۰ مقاله در ارتباط با میزان مرگ‌و‌میر ناشی از تغییرات اقلیمی نتایج نگران‌کننده‌ای حاصل کرده است.

تخمین‌های محافظه‌کارانه حاکی از آن هستند که در طول قرن آینده یک میلیارد نفر و شاید بیشتر ممکن است براثر فجایع اقلیمی جان خود را از دست بدهند.

همچون بیشتر پیش‌بینی‌ها، پیش‌بینی جدید نیز مبتنی‌بر چندین فرض است. به‌نوشته‌ی‌ ساینس‌آلرت، یکی از این فرضیات، قانونی معروف به «قانون هزار تن» است. طبق این چارچوب، هر هزار تن کربنی که بشر می‌سوزاند، به‌طور غیرمستقیم موجب مرگ یک نفر در آینده می‌شود.

اگر دمای جهان به ۲ درجه بالاتر از میانگین دمای پیش از صنعتی‌شدن برسد (که طبق پیش‌بینی‌ها در دهه‌های آینده پیش خواهد آمد)، افراد بسیاری جان خود را از دست خواهند داد.

به ازای هر ۰٫۱ درجه سانتی‌گراد گرمایشی که از این پس رخ می‌دهد، جهان ممکن است متحمل ۱۰۰ میلیون مرگ شود.

محاسبه نرخ مرگ‌ومیر انسان‌ها براثر تغییرات اقلیمی حتی در عصر حاضر دشوار است.

به گزارش سازمان ملل، هر سال عوامل محیطی جان حدود ۱۳ میلیون نفر را می‌گیرند و هنوز مشخص نیست چه تعدادی از این مرگ‌و‌میرها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تغییرات اقلیمی مربوط می‌شود. برخی از کارشناسان معتقدند دمای غیرطبیعی به تنهایی می‌تواند سالانه جان پنج میلیون نفر را بگیرد. تخمین‌های دیگر پایین‌تر است.

تأثیرات جهانی تغییرات اقلیمی فراوان است و به همین دلیل برآورد تأثیر آن‌ها دشوار است.

عدم ثمردهی محصولات کشاورزی، سیل، آتش‌سوزی، گرما و سرمای شدید و افزایش سطح آب دریا همگی می‌توانند به روش‌های پیچیده‌ای زندگی انسان‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند.

  • نویسنده : علی صادقی پری