دانشمندان ابزار هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که «سن قلب» را دقیق‌تر از همیشه محاسبه و به تعیین دقیق ژن‌های پیری کمک می‌کند.

به گزارش سیاسی نیوز، پزشکان و محققان ابزار جدیدی برای هوش مصنوعی (AI) توسعه دادند که می‌تواند علائم پیری را در اسکن‌های پزشکی که برای چشم انسان نامرئی هستند، تشخیص دهد.

این ابزار که در مؤسسه علوم پزشکی لندن ساخته شده است، می‌تواند به پزشکان در تعیین «سن قلب» و پیش‌بینی خطرات آینده بیماری کمک کند.

برای اولین بار، از این ابزار برای مشخص کردن ژن‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند قلب را سریع‌تر پیر کنند.این می‌تواند رویکرد‌های فعلی را برای امتیازدهی خطرات قلبی عروقی تکمیل کند؛ زیرا به اثرات تجمعی پیری بر قلب و گردش خون در طول عمر می‌پردازد.

محققان می‌توانند تصاویر سه‌بعدی ایجاد کنند که شکل و حرکت قلب را ترسیم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد، تشخیص دهند که قلب یک فرد شبیه قلب پیر یا جوان است یا خیر.چرا پیری قلب مهم است؟افزایش سن یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است، اما افراد را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شناسایی افراد مبتلا به پیری زودرس می‌تواند به مداخلات هدفمند برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند کمک کند. تاکنون اندازه گیری دقیق پیری در قلب و گردش خون ممکن نبوده است.

محققان دریافتند فشار خون بالا، چیزی که تقریبا یک سوم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قوی‌ترین عامل خطر برای پیری زودرس است. سیگار، دیابت و چاقی نیز به پیری سریع‌تر کمک می‌کنند.

ویژگی این ابزارهوش مصنوعی چیست؟ابزار هوش مصنوعی در یکی از بزرگترین مطالعات پیری قلب توسعه یافته است. یافته‌های محققان که در مجله «نیچر کامیونیکیشن» (Nature Communications) منتشر شده است، از اسکن ام‌آر‌آی قلب و عروق خونی و همچنین نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) تقریباً ۴۰ هزارنفر برای بهبود پیش بینی «سن قلب» و در عین حال شناسایی ژن‌هایی که روند پیری قلب را هدایت می‌کنند، استفاده کردند.

محققان با استفاده از یادگیری عمیق، امضایی از چگونگی پیری قلب را ترسیم کردند که به محققان این امکان را می‌دهد که به طور دقیق ارزیابی کنند که آیا قلب فرد با سرعت سالم پیر می‌شود یا خیر. داده‌های تصویربرداری توسط محققان به همراه هوش مصنوعی برای محاسبه «سن قلب» با ارزیابی نشانگر‌های پیری از جمله شکل قلب، ضخامت دیواره قلب و حرکت قلب استفاده می‌شود.

پزشکان و محققان قلب از هوش مصنوعی برای کشف انواع ژنتیکی استفاده کردند که بر سرعتی که بدن فرد می‌تواند آسیب وارد شده به قلب را ترمیم کند و قلب را «جوان» نگه دارد، تأثیر می‌گذارد.

محققان توضیح دادند که هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عوامل محیطی است که باعث افزایش سن قلب شما از جمله سیگار کشیدن و چاقی می‌شود. محققان مطمئن هستند که ابزار آن‌ها می‌تواند در مطالعات آینده برای یافتن سایر خطرات محیطی ناشناخته که سن قلب ما را تغییر می‌دهد مورد استفاده قرار گیرد.

متخصصان چه می‌گویند؟

پروفسور دکلان اوریگان، رادیولوژیست مشاور و محقق در موسسه علوم پزشکی لندن، گفت: پیری یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است. ما هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی سن از اسکن قلب آموزش داده‌ایم تا به شناسایی عوامل خطر ژنتیکی برای تسریع پیری کمک کند.

این می‌تواند به اولویت بندی درمان‌های جدید برای کاهش سرعت پیری کمک کند.دکتر میت شاه، محقق و متخصص قلب گفت: «این ابزار هیجان انگیز می‌تواند مراقبت از بیمار را در کلینیک قلب و عروق شخصی کند.

این نه تنها پتانسیل ایجاد انگیزه در بیماران برای تغییر سبک زندگی و بهبود سن قلب را دارد، بلکه می‌تواند ما را به عنوان پزشکان قادر سازد تا درمان‌های مناسب را ارائه دهیم و به آن‌ها در این راه کمک کنیم.»

  • نویسنده : حمیدرضا عرب