بیش از ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده که از نیاز بازار بیشتر است. در این راستا سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از آغاز خرید تضمینی سیب زمینی خبر داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی نیوز، آذر ماه ۱۴۰۲ بود که مصطفی دارایی نژاد، رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان تهران گفت، امسال بالای ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده که بیش از نیاز بازار است. امکان صادرات وجود ندارد زیرا کشت سیب زمینی در جهان بالا است؛ البته صادرات به شکل بسیار محدود در حال انجام است. از این رو، ضرورت دارد تعاونی روستایی ورود کرده و مازاد تولید را خریداری کند. مازاد تولید برای جلوگیری از زیان کشاورزان باید در صنایع تبدیلی استفاده شود یا می‌توان به کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان صادرات داشت.

به گفته دارایی نژاد، اگر این امر مدیریت نشود سال آینده با کم‌بود ۵۰ درصدی کشت سیب زمینی و بیش‌بود گوجه فرنگی رو به رو خواهیم بود.

در ادامه پیگیری نیز، اسفند ماه ۱۴۰۲ ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد که حدود ۳ هفته است جلسات متعددی برگزار شده و موضوع خرید سیب زمینی پیگیری می‌شود. رایزنی با صادرکنندگان و اتحادیه‌ها انجام شده تا بازارهای هدف، شناسایی و محصولات صادر شوند.

به گفته وی، در این راستا تعرفه صادرات صفر شد و روزانه ۲۲۰۰ تن سیب زمینی از کشور صادر شد. در کنار تعرفه کارت‌های بازرگانی تعلیق شده نیز تمدید شد تا روند صادرات با شتاب بیشتری انجام شود.

فصاحت با اشاره به تسهیل صدور مجوز صادرات ادامه داد، تشکل‌های بخش خصوصی به همکاری طلبیده شدند تا چالش موجود رفع شود. همچنین سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از پیگیری خرید تضمینی سیب زمینی خبر داده و عنوان کرده بود، طی مکاتباتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم به دنبال مجوز برای خرید تضمینی سیب زمینی هستیم زیرا تولید موجود بیش از ظرفیت بازارهای صادراتی است.

پیگیری‌ها نتیجه داد

با پیگیری‌های انجام شده در نهایت سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از آغاز خرید تضمینی سیب زمینی خبر داد و گفت: اجازه ندادیم این محصول به دست دلالان برسد. تولید موجود بیش از ظرفیت بازارهای داخل است و برای حمایت از کشاورزان، مازاد محصول وارد بازارهای صادراتی می‌شود.

فصاحت تصریح کرد: با برگزاری برنامه‌های آموزشی و ارائه تسهیلات به شرکت‌ها، آنها را برای صادرات تقویت می‌کنیم که بتوانند به صورت مستقل محصولات خود را صادر کنند.

وی گفت: هدف ما ایجاد یک شبکه یکپارچه اطلاعات به منظور نظارت بر فعالیت‌های بازرگانی شرکت‌ها و تعاونی‌های شهری و روستایی است، تا بتوان از این طریق برآیند تسهیلات اعطا شده به این تعاونی‌ها را بررسی کرد. همچنین می‌خواهیم یک نظام فروش در قالب تجارت الکترونیک در بستر فضای مجازی ایجاد کنیم تا تعاونی‌ها بتوانند تولیدات کشاورزان را برای عرضه در این بستر عرضه کنند.

وی افزود: اگر اراضی کشاورزی خرد و دهقانی یکپارچه سازی شده و به اراضی وسیع تبدیل شود؛ میزان بهره‌وری زمین‌های کشاورزی افزایش پیدا می‌کند.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: هدف ما توانمندسازی تولیدکنندگان خرد است که بیش از ۸۰ درصد این بخش را تشکیل می‌دهند. تولیدکنندگان عمده معمولاً به دلیل تولید قابل توجه و مدیریتی که در بازار و صادرات و تهیه نهاده‌ها دارند دچار مشکل نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: در حوزه صادرات یکی از مشکلات اساسی عدم رعایت استانداردهای صادراتی است که در صورت تعریف شاخص‌، صادرکنندگان می‌تواننند بر اساس نیاز کشورهای مقصد محصول را تولید و صادر کنند.

فصاحت در پایان گفت: همچنین در بازارهای جهانی محصولات ایرانی با وجود کیفیت بالا، به دلیل بسته‌بندی نامناسب نسبت به محصولات خارجی از قیمت بسیار پایینی برخوردارند، این مسئله می‌تواند با ورود شرکت‌های تخصصی در حوزه صادرات به نحو چشمگیری به نفع تولیدکننده ایرانی مرتفع شود.

  • نویسنده : محبوبه شاملو جانی بیگ
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر