رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه روز گذشته بودجه سال ۹۷ دانشگاه آزاد در جلسه هیات امنا دانشگاه تصویب شد، گفت: موضوع اساتید دو شغله را سیاسی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری امروز خاطر نشان کرد: روز گذشته بودجه سال ۹۷ دانشگاه آزاد در جلسه هیات امنا دانشگاه تصویب شد و ۵ درصد وابستگی بودجه دانشگاه به شهریه نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در مناطق محروم افزایش شهریه نداریم، افزود: ۲ هزار میلیارد ریال از شهریه این دانشگاه به جذب هیات علمی جوان اختصاص داده  شد.

ولایتی افزود: فیش های حقوقی که از مسئولین قبلی دانشگاه آزاد اعلام شد واقعیتی بود که دیگر اینگونه نیست. اکنون حقوق ها براساس‌مصوبات دولت است و میزان حقوق ها بسیار کم است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد گفت: ۱۰.۵ درصد بودجه سال آینده دانشگاه آزاد به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد ریال برای جذب عضو هیأت علمی جوان در این دانشگاه افزود: کشور فارغ‌التحصیلان جوان زیادی دارد که دانشگاه آزاد برنامه دارد از این افراد استفاده کند.

ولایتی اظهار داشت: میزان بودجه فرهنگی دانشگاه آزاد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که بودجه فعالیت‌های ورزشی نیز بر این اساس افزایش خواهد یافت.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ۱۴ هزار نخبه جذب دانشگاه آزاد شده‌اند که از این تعداد ۶۰ درصد آنها از بدنه دانشگاه آزاد و ۴۰ درصد مربوط به دانشگاه‌های دولتی بوده است.

وی گفت: فعال‌ کردن برخی از باغ‌های این دانشگاه‌ که در شهرستان‌های مختلف وجود دارد و وقف شده‌اند نیز از برنامه‌های این دانشگاه برای سال آینده است.

حجم قراردادهای دانشگاه آزاد با دستگاههای اجرایی

ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد قراردادهای مختلفی با مؤسسات و دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه استاندارد دارد، تأکید کرد: تاکنون این دانشگاه ۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد با دستگاه‌ها و مؤسسات مختلف با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان منعقد کرده است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد آزمایشگاه‌های پیشرفته بسیاری دارد که ۳۰۰ آزمایشگاه آن در مناطق مرزی وجود دارد؛ بنابراین این آزمایشگاه‌ها می‌توانند محلی برای کنترل کیفی محصولات صادراتی و وارداتی باشد.

به گفته وی، در این راستا با مؤسسه استاندارد تفاهمنامه‌ای منعقد شده است.

رقم بودجه دانشگاه آزاد برای سال آینده

ولایتی تأکید کرد: بودجه دانشگاه آزاد برای سال ۹۷، ۷۲ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال است که از درآمدهای این دانشگاه تأمین می‌شود و در سال آینده وابستگی بودجه به شهریه حدود پنج درصد کاهش یافته است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اظهار داشت: از این میزان ۶۶ هزار و ۴۶۵‌ میلیارد ریال مربوط به هزینه‌های پرسنلی و بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال هزینه‌های سرمایه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که در دوره مدیریت قبلی رئیس یک واحد به دلیل قبول نکردن ساختن یک ساختمان تغییر کرده است.

ولایتی ادامه داد: در دوره قبل از سوی مدیریت دانشگاه به رئیس یک واحد تکلیف شده بود که ساختمانی را بسازد که آن مدیر قبول نکرد و بنابراین وی تغییر کرد و فرد جدیدی برای این واحد انتخاب شد.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد عنوان کرد: رئیس جدید واحد پذیرفت که ساختمانی را احداث کند که این ساختمان حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته و همچنان نیز بخشی از آن بلااستفاده است.

وی افزود: این موضوع در مدیریت جدید پیگیری شد و پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است.

میزان حقوق مدیران فعلی دانشگاه آزاد

ولایتی در خصوص حقوق مدیران فعلی دانشگاه آزاد گفت: میزان حقوق مدیران بر اساس مصوبات دولت است و هر چه دولت تعیین کرده باشد، آن میزان رعایت می‌شود، اما اکنون میزان حقوق مدیران بسیار کمتر است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد درباره شایعاتی مبنی بر استعفای فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد افزود: برخی‌ها نمی‌خواهند پیشرفت دانشگاه آزاد را ببینند؛ بنابراین این نوع شایعات را مطرح می‌کنند.

وی گفت: افرادی که اکنون در رده‌های مدیریتی این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، افرادی باسابقه در بخش‌های مختلف جامعه از جمله آموزش عالی به شمار می‌روند؛ به طور مثال دکتر رهبر در رزومه کاری خود، ریاست سازمان برنامه و ریاست دانشگاه تهران را داشته است.

ولایتی تأکید کرد: همچنین دیگر مدیران این دانشگاه نیز سِمَت‌های مدیریتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور داشته‌اند.

در حال مبارزه با ولنگاری مالی هستیم

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون در دانشگاه آزاد به دنبال مبارزه با ولنگاری مالی، ریخت و پاش‌ها و ساخت و سازهای بی‌اثر هستیم، برخی آرزو دارند مدیریت این دانشگاه که راه دیگری را دنبال می‌کند، موفق نشود.

وی ادامه داد: برخی از ساخت و سازهایی که در مدیریت قبلی این دانشگاه انجام شده، همچنان بدون کاربرد است.

ولایتی گفت: از ۳۱ استان کشور، مدیران ۲۱ استان این دانشگاه تغییر کردند که همه این افراد از نظر علمی و اخلاقی بسیار قابل قبول هستند.

توضیح درباره اساتید دو شغله 

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد در خصوص اساتید دوشغله نیز گفت: فردی که در دانشگاه تهران کار می‌کند و تمام‌وقت به شمار می‌رود، باید تمام فعالیت خود را معطوف به این دانشگاه کند، چرا که باید در طول ماه ۱۶۰ ساعت در دانشگاه فعالیت کند، بنابراین دیگر نمی‌تواند در مکان دیگری مشغول به فعالیت شود.

وی افزود: استادی که به صورت تمام‌وقت کار می‌کند، حقوق تمام‌وقت نیز از دانشگاه دریافت می‌کند، بنابراین این افراد نمی‌توانند در مکان دیگری مشغول به فعالیت شوند و آموزش عالی کشور نیز این موضوع را تائید می‌کند.

ولایتی ادامه داد: برخی‌ها این موضوع را سیاسی کردند و آنها باید حساب و کتاب دریافت‌هایی که طی سال‌های قبل داشته‌اند را پَس دهند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد گفت: وقتی استادی تمام‌وقت است، نمی‌تواند دیگر در دانشگاه دیگری فعالیت کند، اما برخی‌ها به دلیل روابط غیراداری که داشتند، هفته‌ای یک یا دو روز در دانشگاه آزاد نیز درس می‌دادند.

وی در خصوص بودجه فرهنگی دانشگاه آزاد افزود: این بودجه برای سال ۹۷ رشد داشته و با توجه به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی نیز در معاونت فرهنگی دانشگاه تعریف می‌شود، بنابراین در سال آینده به برنامه‌های فرهنگی و ارزشی و اسلامی در این دانشگاه توجه بیشتری خواهد شد.

ولایتی تأکید کرد: علت حضور ما در دانشگاه آزاد این است که به وظیفه ملی، دینی و انقلابی خود عمل کنیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد عنوان کرد: دانشگاه آزاد رویکردی اسلامی و انقلابی خواهد داشت؛ همان‌گونه که طی یک سال گذشته نیز این رویکرد دنبال شده است.

  • نویسنده : علی اکبر ولایتی
  • منبع خبر : خبرگذاری تسنیم