موسی نجفی پژوهشگر تاریخ معاصر در یادداشتی شفاهی تاکید رهبر انقلاب بر استفاده از توانمندی داخلی را ماهیت نهضت‌های اسلامی و به خصوص انقلاب اسلامی دانست و گفت: این امر موجب تقویت هویت ملی ایرانیان خواهد شد.

موسی نجفی پژوهشگر تاریخ معاصر و صاحب نظریه «تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در یادداشتی شفاهی در خصوص چرایی تاکید رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر استفاده از توان داخلی در عرصه‌های مختلف به خصوص در عرصه علمی و همچنین بی‌اعتمادی تاریخی نسبت به دولت‌های انگلیس، آمریکا و فرانسه در یادداشتی برای نوشت.

«توان داخلی، هویت نمی‌شود اما استفاده از توان داخلی منجر به تقویت هویت ملی می‌شود. در مقابل استفاده از کالاهای خارجی، هویت را تضعیف می‌کند. این هویت است که به ما می‌گوید، “ما می‌توانیم” و این شعار است که ما را به رشد و توانمندی می‌رساند.»

** تکیه بر توان داخلی؛ ماهیت نهضت‌های اسلامی

متن این یادداشت شفاهی به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون امام خمینی (ره) همواره بر توانمندی‌های داخلی تاکید دارند. برخی تصور می‌کنند که صحبت‌های امروز رهبر انقلاب، حرف‌های تازه و عجیبی است، اما این سخنان موضع ماهیتی انقلاب اسلامی است.

مشکل در کشور ما این است که برخی در ظاهر نظر رهبر انقلاب و توانمند بودن داخلی‌ را تایید می‌کنند، اما در مقام عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند. آن‌ها به دلیل ملاحظات سیاسی به صورت شفاهی با هدف تیتر شدن سخنانشان در روزنامه‌ها می‌پذیرند، اما به گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی و عمل می‌کنند.

تاکید هرباره رهبر انقلاب بر این موضوع با هدف عملی‌سازی تاییدات شفاهی مسئولان است. اگر آقایان به صورت قلبی اعتقاد داشتند و واقعاً به آن چه که می‌گفتند، عمل می‌کردند، رهبر انقلاب اهمیت تکیه بر توان داخل را تکرار نمی‌کردند. دوگانه استفاده از توان داخلی و وارد کردن کالای خارجی، موضوعی است که بارها رهبر انقلاب در خصوص آن سخن گفته‌اند و ایشان هر بار به چرایی و ضرورت بهره بردن از توان داخلی در برابر کالای خارجی اشاره و تاکید فرموده‌اند.

البته بخش‌هایی از دولت همچون معاونت علمی ریاست‌جمهوری کارنامه خوبی در رابطه با استفاده از توان علمی دانشمندان و جوانان کشور دارند، اما برخی نهادها همچون وزارت خارجه عملکرد موفقی در این رابطه نداشته‌اند. 

آن چه که رهبر انقلاب در رابطه با استفاده از توان داخلی مطرح می‌کنند، ماهیت و ذات انقلاب اسلامی است. ذات انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی است و بیداری‌ اسلامی یک نهضت بیداربخش است. ذات نهضت‌های اسلامی در برابر زیاده‌خواهی خارجی‌ها قرار دارد؛ چه آن بیداری اسلامی که ۲۰۰ سال پیش از مصر شروع شد، چه نهضت مشروطه و چه انقلاب اسلامی که در ایران به وقوع پیوست. ماهیت نهضت‌های اسلامی تکیه برتوان داخلی و بی‌نیازی از خارجی‌هاست. نهضت تحریم تنباکو نیز خطاب به ناصرالدین شاه این حرف را بیان می‌کند که چرا با یک شرکت خارجی قرارداد بسته و کشور را فروختید؟

امام و رهبری ذات این انقلاب را مطرح می‌کنند. آن کسانی که این ذات را قبول ندارند و در عمل از آن عدول می‌کنند، خارج از دایره انقلاب اسلامی هستند؛ نه اینکه گفته شود انقلاب دو قرائت دارد که یک قرائت استفاده از توانمندی‌های داخلی و قرائت دیگر استفاده از توانمندی‌های خارجی است. انقلاب تنها یک قرائت دارد و قرائت دیگر هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی ندارد و قرائت‌ غرب‌زده است.

** استفاده از توان داخلی منجر به تقویت هویت ملی می‌شود

البته  ممکن است در مقطعی به اجبار برای دفاع از وطن از یک سلاح خارجی استفاده شود، اما آن کسانی که به دنبال استفاده از کالاهای خارجی هستند و مدام از این موضوع سخن می‌گویند، پیامد حرف‌هایشان این است که بحران هویت به وجود می‌آورد. وقتی که سبک زندگی، معماری، پوشش، آداب و رسوم و همه چیز یک ملت غربی بشود و از غرب نشات بگیرد، هویت ملی آن ملت آسیب می‌بیند. آن‌گاه به هرجا نگاه بیاندازید نشان و نمادی از هویت ملی خودتان پیدا نمی‌کنید. هویت ملی ما اسلام، مذهب شیعه و زبان فارسی است. وقتی همه مردم به زبان انگلیسی و فرانسوی سخن بگویند، نشان ایرانی بودن از بین خواهد رفت. این موضوع شامل نگهداری از آثار باستانی هم می‌شود. اگر آثار باستانی، کتاب‌های خطی و گنجینه‌هایی را که داریم از بین ببریم، ارتباطمان با گذشته قطع خواهد شد.

توان داخلی، هویت نمی‌شود اما استفاده از توان داخلی منجر به تقویت هویت ملی می‌شود. در مقابل استفاده از کالاهای خارجی، هویت را تضعیف می‌کند. این هویت است که به ما می‌گوید، “ما می‌توانیم” و این شعار است که ما را به رشد و توانمندی می‌رساند. رهبری نیز همین را بیان می‌کنند، اما متاسفانه برخی از جناح‌های سیاسی این شعار ریشه‌ای، ذاتی و ماهوی انقلاب را یا قبول ندارند، یا نمی‌فهمند و یا برایش برنامه‌ریزی ندارند.

** چرایی بی‌اعتماد به تمدن غرب

در ماجرای ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور، ما بیش از آنکه به آمریکا، انگلیس و حتی فرانسه بی‌اعتماد باشیم، به ذات تمدن غرب بی‌اعتماد هستیم. تمدن غرب دو روی دارد. یک سوی این تمدن، قانون، صنعت، تکنولوژی، رفاه، آزادی و… است. یک روی دیگر آن استعمار، حقه‌بازی، فریب، منفعت‌طلبی، خشونت‌طلبی و… است. نماد روی قانون‌مند غرب سازمان ملل و نشان روی خشونت‌طلب این‌ها، داعش، بمب هسته‌ای و فاجعه هیروشیما و ناکازاکی است.

غربی‌ها بیشتر سعی می‌کنند دستکش مخملین خود یعنی روی قانونمندی‌ را نشان بدهند، اما وقتی پای منفعت‌شان در میان باشد، هیچ ابایی ندارند که آن روی پست  خود را نشان بدهند و آشکار کنند. وقتی پای منفعت‌شان در میان باشد، آن‌ها هر کاری را انجام می‌دهند. برجام نمونه‌ای در دسترس و نزدیک در این رابطه است. از این رو به آن‌ها نباید اعتماد کرد.

غربی‌ها به تعهدات و اصول اخلاقی پای‌بند نیستند؛ چراکه اساساً تمدن غرب به هیچ اصول اخلاقی پای‌بند نیست. تمدن غرب یک تمدن ناسوتی و نه الهی است. وقتی که تمدن مادی شود، ارزش‌هایش هم مادی می‌شود. نمی‌توان یک تمدن مادی درست کرد، اما ارزش‌هایش الهی و فوق مادی باشد. عقلانیت، اخلاق و ابزار آن‌ها با یکدیگر متناسب است. اگر یک تمدن مادی باشد، عقل، اخلاق و ابزارش هم مادی است و میان این‌ها یک هارمونی وجود دارد.

ده‌ها و صدها مورد در تاریخ وجود دارد که این‌ها به دلیل منافع‌شان دروغ گفته‌اند و نقض تعهد کرده‌اند. از این رو رهبر انقلاب می‌فرمایند که به این‌ها نباید اعتماد کرد و به همین دلیل هم فرمودند اگر تحریم‌ها را رفع نکنند، بازگشت‌شان به برجام به ضرر است؛ چراکه با بازگشت به برجام مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد. 

آن‌ها به دنبال حق و حقانیت نیستند، آن‌ها به دنبال تضعیف انقلاب اسلامی هستند. اعتماد نکردن به این‌ها عین عقلانیت است. کشور طی سال‌های گذشته از این اعتماد ضرباتی دریافت کرده است. عنوان می‌کردند که امضای کری تضمین است، اما در دنیای غرب هیچ امضایی تضمین ندارد؛ چون تمدن غرب پشتوانه اخلاقی ندارد.

  • نویسنده : عبدی
  • منبع خبر : تسنیم